Elisabeth P
Ja äntligen är tjälen borta och man kan börja gräva. Måste ju anlägga nya rabatter då jag beställt div växter som ska komma i början av maj. de vore ju lite dumt om jag inte hade någon stans att sätta dem då. wink.gif
Fler som börjat med trädgårdsarbete?
Lisa
Carex
berätta var du bor:) lägg in det som signatur eller något liknande så behöver du aldrig fundera på om du skrev ut det i ett inlägg:)
Elisabeth P
Så här menar du wink.gif , om det nu funkar tongue.gif .
Provade även att lägga in signatubild från egna bilder, men lyckas inte.
Hur gör man?/ Lisa
fruberglund
Grävde ner lite rosor i förrgår, inte minsta skymt av tjäle biggrin.gif

Vad jag har för zon och vart jag bor står i presentationen smile.gif
Elisabeth P
Visst är det härligt när man äntligen kan sätta igång. Jag gräver och gräver, men om det é tungt, så är det ännu tyngre att få iväg den förjolade skottkärran. Att man aldrig lär sig och inte stuvar den så full.
Men som sagt jag har ju pressen på mig med allt vad jag beställde, både rosor och annat.
Lisa
Dzad
Konstigt, ja vet kanske inte så mycket om saken, men de pratade om att tjälen går ur marken så mycket att man kan så potatis och sånt först i slutet av maj här i zon 5...
Låter inte rimligt att den gått ur marken där redan. Eller menar man kanske tjäl på olika djup i marken?
Eva 33c
Tjälen är borta när man kan gräva igen, dvs det inte är fruset i marken. Sätta potatis kan man göra när jordtemperaturen är närmare 10 gr och det dröjer ett tag till här i zon 5. Jag hade 7 gr i jorden i VÄXTHUSET igår.rolleyes.gif
Tjälen är borta på många håll i min trädgård, men inte överallt. I skuggpartierna är det fortfarande omöjligt att gräva tex.
Men snart så blir det nya rosgropar.... tongue.gif
Elisabeth P
Tja, vad vet jag, men nån tjäle har jag i alla fall inte smile.gif
Det sägs som sagt att vi har zon 4-5, men jag vet inte om det kan stämma för nu är all tjäle borta, nästan aldrig minus nattetid, vårlökarna blommar förfullt i rabatterna och perennerna börjar få nytt liv. Det känns helt och hållet som vår. Idag har vi haft en dagtemp på ca 15 grader, härligt smile.gif
Men som sagt, vad vet jag wink.gif härligt é det i alla fall.
Det jag gräver nu är att få bort en gammal "rabatt" på en stenkulle. Den innehöll mest åkerfräken och annat ogräs som tog överhand helt. Nu ska jag gräva bort allt gammalt, täcka med markduk, lägga grus eller småsten av något slag sedan markduk igen innan jorden läggs på. Jag hoppas att jag sedan kan ha stenpartiväxter där som tål de magra förhållandena. Att jag gör en form av stenkista är för att det är som en grop i berget där allt regnvatten ligger kvar. På detta vis hoppas jag att det ska fungera bättre
Lisa
Carex
Här var det underbart väder igår, så varmt att man kunde gå i t-shirt i soliga lägen. De senaste dagarna står blåregn och oliv ute på dagen:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon