Full version: Längtar
Monica, Norrbotten zon 5
Förra sommaren lät jag min dröm gå i uppfyllelse. Eftersom jag under flera somrar alltid har haft det för trångt i mina gamla växthus så skulle det nu äntligen ske. Efter mycket velande hit och dit beställde jag till sist ett Euro-Serre Maxi 4 (16,4 m2) med förhöjda väggar och dubbeldörr.

Vilken lycka! Allt kommer att rymmas och även ett litet bord och en solstol eller två. Detta är himmelriket!:rolleyes: rolleyes.gif rolleyes.gif

Förra sommaren satte jag upp det och byggde inredning till det. Det blev inte färdigt förrän sent på sommaren så jag har inte hunnit inviga det ännu. Men nästa helg ska det ske. Då ska alla mina småplantor som trängs i garaget få flytta ut. I garaget har jag en högtrycksnatriumlampa som agerar sol åt de små. Plantorna står i små 4x4 cm krukor och måste alla skolas om i större krukor när de flyttas ut i växthuset. wacko.gif

Jag driver upp en hel del plantor, mest sommarblommor men även en liten del perenner varje år. Så utrymme behövs verkligen.

Jag kan knappt bärga mig, jag vill ut med plantorna NU! Men jag har fått influensa och haft feber i fem dagar och hostar så jag tror nästa att jag ska gå av. sad.gif Jag har knappt orkat vattna än mindre att jobba med plantorna. Det enda jag orkat är att sitta och halvsova i mitt växthus och drömma mig bort mellan hostattackerna.
kerstin z5-6
Visst är det underbart smile.gif jag har haft mina ute i växthuset sen sista v i mars smile.gif
Den där förkylningen är hemsk den har gått här i västerbotten med .. man är trött i en v efteråt sad.gif
Gratulerar till ditt nya växthus !
Hälsar K
Irene_L
Grattis till det nya växthuset!!
Jag var inne och tittade i ditt album. Åh vilka fina blommor du har! Dom ser så välväxta och frodiga ut. Jättefina! rolleyes.gif Vad har du för knep? Det funkar i alla fall. smile.gif
Hoppas att du snart känner dig bättre!
mvh
Irene
ewa zon 3
Imponerad av de fina hyllorna du byggt. Är det egen design eller?
Förstår att du är nöjd och längtar till att inviga det ordentligt smile.gif

/Ewa
Monica, Norrbotten zon 5
Tack för era svar!

Förkylningen har i alla fall börjat vända till det bättre. Ska försöka jobba till veckan men jag är helt utan ork fortfarande. sad.gif

Hyllorna i växthuset är helt efter egen design. Jag ville få in så många plantlådor (typ brödbackar) som möjligt. Det går in tre st på varje hyllplan i varje sektion. Sedan ville jag ha en bra och rymlig hylla i rätt höjd att stå och plantera vid.
Vi får se hur jag kommer att kunna använda den översta smalare hyllavsatsen, den är lite högt upp så jag måste ha en pall om jag ska klara av att vattna.
Jag gillar att snickra och konstruera och ritar upp allt i Autocad. Sedan underlättar det att jag får allt virket gratis. Har en pappa som sågar virket åt mig efter de mått jag vill ha. smile.gif

I sommar ska jag lägga sten utanför dörren (ja efter hela gaveln) och även gången mellan växthuset och slipersmuren ska bli stenlagd. Det är bara provisoriskt utlagt lite sten än så länge. Vi får se hur mycket jag hinner i sommar eftersom jag bara får fyra veckors semester pga att vi har så hög beläggning på jobbet. mad.gif

Irene, du frågade vad jag hade för knep för att få fina blommor. Jag säger bara …koskit. Koskit till allt, då växer det så det knakar. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon