|
Alexander-VG-zon3
22-04-2006, 17:43
jag har 3sånna alla står i öst fönster och mycket vatten på sommar å i varmnt väder .dom får extra ljuse på vintern och även på våren sätter jag på ljuset så det skäcks vid 23.00 . sen ger jag dom substral blommster pinnar röda pinnar långtids verkande . sen så har jag nu ute mina på dagarna om du kan så ta ut dom när det är runt +7-10c på natten dom klara -3c men bör inte vara vid lägre till +5c .
malin72
22-04-2006, 19:42
hm ja en sak är att om den får knopp flytta den inte.... då kan tyvärr dom trilla av den gillar inte att flyttas när den väl trivs och det är ju inte roligt när dom efterlängtade knopparna väl kommit
Jag hade mina (8st) i söder fönster. Det du bör tänka på är att de är tropiska växter - vilket innebär att de vill ha sol, värme och vatten. Jag hade nog inte ens tänkt tanken att låta min stå en sekund ute i -3*, som allra lägst +5*. Mina hade inte en gnutta ersättningsljus och de växte hur fint som helst - men det beror ju på hur och var du bor. Jag bodde i Uppsala, så bor du i norrland kanske ersättningsljus kan vara bra. Men de ska inte växa så hemskt mycket under vintern, utan detta ska ske på våren och under sommaren. Så vinter tid så får man räkna med del gula blad som med alla växter.
Låt den vara fuktig men inte blöt - jag vattnade min 1ggr/vecka under vår, höst och vinter; Under sommaren (eller så fort det blir hett...+15 och upp åt!) blir det i stort sätt varje dag. Låt den stå i söderfönster, men se till att hålla den konstant fuktig. När man köper en ny planta så kommer garranterat en del knoppar att ramla av och detta pga miljö ombyte. Till våren innan nya skott börjar skjutas så planteras den om och klipps ner ganska hårt, även rotsystemet bör trimmas en del () en regel vid detta är att "de under jord" ska vara större än "de över jord". Detta sker i Jan. /Feb., har du glömt bort det så strunta i det - då får du leva med långa rangliga grenar!. För den skjuter knoppar på årsskotten! När björken slår ut kan du flytta ut den gradvis (alltså inte i gassande sol direkt!) utomhus. Gödning ges när skotten börjar skjutas...vilket brukar vara i slutet av Feb. eller början på Mars.
När knoppar väl kommit så FÅR INTE KRUKAN UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER FLYTTAS PÅ ELLER VRIDAS PÅ! För då ramlar knopparna av. Detta beror på att knoppen vrider sig efter solen och vider du då på krukan så vrider du av knoppen(-arna)! Om du promt måste vrida på krukan så rekomenderar de odlare jag pratat med 1/4 varv i månaden max - men helst inte.
Hibiskusar drar lätt till sig ohyra. Spinn bland annat som (om du får det) garranerat sprider sig till i stort sätt alla andra växter...MEN...provado plus hjälper (kan köpas i de flesta affärer!). Sprayas på undersida av bladen 1-2ggr/vecka! Dessa kommer när det är varmt och kvaft inne!
Har du några frågor så ställ dem, så kan jag nog svara på dem!
Storåtjejen
25-04-2006, 07:34
1/4 varv i månaden kan man dela upp på 1/8 varv i veckan. Då vrids den bara väldigt lite åt gången. Jag gjorde det i somras på min och det gick alldeles utmärkt. Den blev jämnare i formen då istället för att bara växa åt ett håll som den gjorde innan jag läste att man kunde göra så. Inga knoppar föll
Alexander-VG-zon3
25-04-2006, 08:06
CITAT (Emser @ 25-04-2006, 04:59) Jag hade mina (8st) i söder fönster. Det du bör tänka på är att de är tropiska växter - vilket innebär att de vill ha sol, värme och vatten. Jag hade nog inte ens tänkt tanken att låta min stå en sekund ute i -3*, som allra lägst +5*. de klara det men bladen kommer till att hänga och knopparna kommer till att hänga men under två dagars tid komemr dom igen å som jag sa så ta in den tills det bler en natt temp på 5c och ta ut den vid en natt temp på 10c . för många hibikusar växer i områden i medelhavet upp i usdz 9-10 i z9-10 bler det minus grader . jag har sett bilder på hibiskusar i z8 som har klarat sig  och det var i krukor inte i marken .
Alexander-VG-zon3
25-04-2006, 08:08
även min ena hibuskus som stod vid -1c eller nåt klippte jag ner som jag inte skulle gjort . för jag hadde en anna som med var nere vid -1c en natt å som jag sen tog in å den kom på en dag utan att blommorna blev förstörda
Jag hävdar att det går att flytta hibiskusar med knopp om man måste. Jag transporterade min första hibiskus sammanlagt 300 mil (uppdelat i omgångar) både med och utan knopp. Den tappade inag knoppar pga det iaf. Men om man inte måste flytta dem så ska man inte göra det, precis som Emser säger.
Ciczi
Alexander-VG-zon3
25-04-2006, 15:57
dom går flytta utan att dom tappar knoppar min ena hibuskus åkte med på bussen en gång med två utslagna blommor å ett pra knoppar det var min nyaste nu . å den har alla kvar
Tack, Ciczi! Men man får väl vara glad att 99% av det jag skrev "gick hem" iaf. ...*skrattar*
Mja, hurvida man ska flytta på hibiskusar, är som du ser, Ullet, lite av en "prova å se"-grej. En del plantor klarar en flytt till grannfönstret, med buss, tåg och/eller i flyttkartong utmärkt. Andra gör det inte! Jag tror att det helt beror på vilken sort du har och varifrån den kommer! Den erfarenhet jag har är att skott tagna ifrån plantor kan vara mer hädiga än de hårt drivna plantor man kan köpa hemma på ICA.
Sedan en grej, Flaxss. Så där jag bor nu (zon 8 i usa) är det en hel del hibiskusar planterat i marken/krukor och vi får inte en dag under +5* inte ens under de två vinterveckorna vi har här! Även om det i Botanika står att vi kan få temp. ner till -7/-12*.
Jag var här på besök i Zephyrhills (zon 8), Florida för tre år sedan då hade vi här köldrekord där...+2* på natten!?!
Alexander-VG-zon3
27-04-2006, 08:22
vilken zon bor du i a eller b . för det är bara den norra sidan som stämmer med er allts du bor i florida som har zon 8-12 tror jag det va men ert system funkar bara på dom norra delarna . å vad jag vet så bor du inte där . för sen när blev florida den norra delen av usa
Alexander-VG-zon3
27-04-2006, 08:26
och erat system är gjort av den minsta rekord låga sen dom startde sen så uppdaterar dom det efter 15år så som det är nu ska ni får en ny zon idelnign i usa så du bler säkert från zon 8a-b bler du kankse zon 9b - 10 a. eller jag tror dom gjorde så när dom stratde vet inte ritigt hur det gick till men nu uppdaterar det efter 12-15år typ många som bor i zon 7b i usa har nu haft under dom senaste 15åren haft en mer z8 vinter
Jag bor i nordöstra florida. Mitt i mellan Savanna(Hmm....) och Orlando.
Alexander-VG-zon3
27-04-2006, 19:29
ahhh orlando vill jag bo i men som det är nu verkar du ligga i z8b - z9a men det var inte den uppdaterade utan den gammal jag tror inte dom har släppt ut den än . men jag vet inte om jag fått städerna rätt men som jag tror å kan se så verker det vara det z8b-9a så efter uppdaterigen kan du ligga i z9-10 . själva skåne har blivit z7ab-8a men som denna vinter har vi varit i z6a runt kristianstad å för din del så är hela florida å staterna brevid stämmer inte så bra med systemet utan det stämmer bätre med dom norra staterna av usa . sen vet jag inte vilket minsta du har haft emser under 19talet vid ditt område
Jag tog och tittade i min Botanica och i den står det att jag är z8, sedan om det är "a" eller "b", det stod inte.
Hehe....jo vi har haft det varmt här borta och denna sommar säger "dom som vet" att det sak bli varmt, kavt och klibbigt.
Jo, min svägerska bor i Färlöv - så jag vet precis hur er vinter har varit!
mamamaggan
28-04-2006, 19:47
Jag har flera hibiskusar och alla står i fönster åt norr, möjligtvis lite nordväst. Har haft dem i söderfönster men där trivdes de inte alls. Min äldsta , och största är ett riktigt monster. Snart 2 m hög och 1,5 meter i omkrets. Vrider den ett halvt varv var fjortonde dag , men som sagt se upp med knoppar.
Vattnar dem nog varannan dag, man får ju kolla om de behöver förstås. Gödslar med näringspinnar. Duschar i badrummet allt emellanåt ( c:a 4 ggr/år). Klipper ner på våren för att de ska få bättre form och nu är de riktigt buskiga.
Alexander-VG-zon3
28-04-2006, 20:32
CITAT (Emser @ 28-04-2006, 20:35) Jag tog och tittade i min Botanica och i den står det att jag är z8, sedan om det är "a" eller "b", det stod inte.
Hehe....jo vi har haft det varmt här borta och denna sommar säger "dom som vet" att det sak bli varmt, kavt och klibbigt.
Jo, min svägerska bor i Färlöv - så jag vet precis hur er vinter har varit! kolla inte i botanican där står bra om växter och mycket bra . men kolla heldre på nätet efter det fast jag fick nog inte städerna rätt heller men kolla opå nätet om du vill ha om det är a eller b ^^ fast man hoppas väl snartr att dom ger ut den uppdaterade zonkartan alltid roligt å se fast denna vinter har varit 6b vinter men det skulle ha varit en 7a vinter för den skånska kusten är 8a och i mitten 7a-b så hoppas att nästa vinter bler mer 7a vinter än 6b
Flaxss>> Jo visst, är det så att vill man veta mycket om lite så ska man inte slå i botanican utan på typ Googel.com eller nått i den stilen. Men nu var det den jag hade framför mig, så det blev att jag slog i den.
Vet du om "vi" i Svedala funderar på att förändra zonkartan, eller om vi fortfarande tycker att den är bra som den är?!
Alexander-VG-zon3
30-04-2006, 08:21
CITAT (Emser @ 30-04-2006, 03:24) Flaxss>> Jo visst, är det så att vill man veta mycket om lite så ska man inte slå i botanican utan på typ Googel.com eller nått i den stilen. Men nu var det den jag hade framför mig, så det blev att jag slog i den.
Vet du om "vi" i Svedala funderar på att förändra zonkartan, eller om vi fortfarande tycker att den är bra som den är?! oki jag menade det inte så för jag bara menade om du ville veta om det var a eller b så kunde du söka upp det för din egen del Vet du om "vi" i Svedala funderar på att förändra zonkartan, eller om vi fortfarande tycker att den är bra som den är?! med det vet jag inte vad du menar inte som nåt dåligt alltså
Hehe...jo jag vet vad du menar och hur du menade det.  Nje, med "vi i svedala" menade jag "Er", eftersom jag inte bor i sverige längre!  Mer än under min semester det vill säga!  Jag bara undrad eftersom du verkade rättså insatt på zonkartor.
Alexander-VG-zon3
03-05-2006, 05:37
CITAT (Emser @ 03-05-2006, 04:21) Hehe...jo jag vet vad du menar och hur du menade det.  Nje, med "vi i svedala" menade jag "Er", eftersom jag inte bor i sverige längre!  Mer än under min semester det vill säga!  Jag bara undrad eftersom du verkade rättså insatt på zonkartor. oki nej jag fattde inte men nu gör jag nor tror jag  dum jag är nej den svenska har inte ändrats utan den amerikanska över sverige har ändrats och jag vet bara över skåne vad dom .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|