Idag har jag köpt hortensia, flera krukor och det är olika färger. Han som sålde sa att man kunde plantera den direkt ute bara att skydda den över vintern. Jag undrar om ngn vet om det är förtidigt att plantera nu? Jag bor i zon 4 och vet inte om det går att ha den ute över vinter.
Tack för alla svar
Irene_L
22-04-2006, 18:41
Förra året i feb fick jag en Hortensia. Den planterade jag ut i maj förra året efter att jag hade haft den ute några veckor på dagarna och inne på natten.Efter planteringen kom det frostnätter då la jag över fiberduk. Under vintern skyddade jag den med granris.
Nu har den överlevt vintern och det kommer nya blad.

(Jag bor i zon 4 tror jag)
mvh
Irene
Jag glömde ju att säga Välkommen hit!!
Alexander-VG-zon3
22-04-2006, 18:46
du bårde skydda den med fiberduk och göra så tjälen inte går ner i marken så ska det någ gå bra
att bara sätta ut den direkt nu verkar lite väl optimistiskt. Vet du om de är vana att stå ute eller inne? Börja vänja av på dagarna i skugga. Samma färg? Rosa och blå, beroende på hur din jord är kommer de att ändra färg, vill du ha dem blåa får du ofta tillföra hortensiablått, bara så du vet!:)
kerstin z5-6
22-04-2006, 19:29
och vilken Hortensia är det ? det finns massor av olika sorter
Alexander-VG-zon3
22-04-2006, 19:34
det är väl sånna som man säljer på plantskolor som är vana vid klimatet . för sånna på konsum klara sig inte nu på direkten utan måste först avhärda minst i en vecka
kerstin z5-6
22-04-2006, 20:29
ja nu var jag mer inne på
Hydrangea Macrophylla-gruppen? krukväxt" hortensian ?
eller
Hydrangea aspera sargentiana?
Hydrangea arborescens?
Hydrangea paniculata ?
Alexander-VG-zon3
22-04-2006, 23:00
fast krukväxtden som sån klara väl bara sig i zon 1-2 . för dom på plantskolor är väl mer sånna som man har haft i kylen å sen tat ut å så folk kan köpa å plantera i trädgården
fast jag vet inte men men
Irene_L
23-04-2006, 09:14
Min hortensia är en krukväxt-hortensia. Jag vet ej namnet på den. Jag fick den i februari och den var inte köpt på plantskola.
mvh
Irene
Alexander-VG-zon3
23-04-2006, 10:59
den krukväxt hortisen måste man avhärda först inann den bler utplanterad själv har jag hört att den bara klara sig upp till zon 2 om äns det men jag vet inte säkert hur härdigheten är på den som krukväxt . men dom på plantskolor kan man köpa direkt och plantera i trädgården utan avhärdning som krukväxten behöver
Det är nog Hydrangea Macrophylla. Nu har jag hittat lite fakta om den här på odla.nu och jag tror att Irene och flaxss har rätt. Det är sånna som man säljer på plantskolor och de som jag köpte ifrån sa att man kan plantera dem direkt ute men jag vet inte om jag kan göra det nu eller ska jag vänta tills det blir lite varmare?
tack allihopa för era svar
Alexander-VG-zon3
23-04-2006, 11:19
kolla jordtempen på den platsen där den ska stå .
jag själv brukar plantera ut växter så snabbt tjälen går ur
kerstin z5-6
23-04-2006, 11:29
Hydragea macrophylla -har många skepnader -troligtvis har du köpt någon av de två senare sorterna
Det kan vara en sån här

krukväxt eller z1-2 kan krukodlas ute på sommaren naturligtvis
Den kan också vara en sån här hydrangea macrophylla mariesei

En större buske -trädgårdsväxt -klarar nog z3-
Sen har vi den här

HYDRANGEA macrophylla
Endless Summer' som tom ska klara z4 -den har jag beställt och ska plantera
Kommer din växt från utevistelse kan du krukodla den ute till det blir varmt nog i jorden -då tar den sig bättre
Är det tjälfritt där du bor och liten risk för nattfrost kan du ev plantera den ute redan nu
Alexander-VG-zon3
23-04-2006, 11:31
fast den som kurkväxt ska klara zon 1-2 har jag hört med skydd på vintern
Har en vanlig krukväxthortensia som planterades i rabatt på sommaren och den har klarat vintern finfint, plus att vi har en likadan stor buske som är hyfsat gammal, vi täcker dem aldrig.
Alexander-VG-zon3
23-04-2006, 15:53

här är vår sån men jag vet inte vilken sort det är . vilket läge är er carex för jag har alltid både hört å trot att dom som är som krukväxter måste skyddas på vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.