Full version: Banantomat
Whiskuchi
Ja, som rubriken säger: jag har fått en planta av banantomat. Men nu undrar jag vad det är för konstig tomat? Är den bananformad? Och hur ska den skötas? Tjuvas/inte tjuvas? blink.gif
Vill ju inte göra fel med en sån främmande fågel wub.gif
Gurkan
Jag vet inte exakt vad banantomat är men jag har en sort som heter "Long Banana" som kanske skulle kunna vara samma.

Det är en busktomat som inte skall tjuvas och växtsättet beskriv som "kraftigt men ändå kompakt".

Avlånga gula frukter.

Kan det vara en sån ? Mina frön kommer från Weibulls.

AoT : Long Banana

Fröer.nu : Long Banana
Whiskuchi
Det kan nog vara en sådan, jag fick plantan av min mamma, som i sin tur fått den av en väninna, som i sin tur fått fröer av någon bekant osv osv - så det finns knappt nån längre som vet vad det är för något wink.gif biggrin.gif

Edit: Från fröer.nu:

Plantera om plantorna i plantjord i större krukor och odla vidare något svalare, gärna i växthus. Plantera på den slutliga växtplatsen när den första blomman slår ut. Ta bort de skott som kommer fram i vart bladveck.

Enligt dem ska den tjuvas - vilket är rätt? blink.gif
Gurkan
Oj, det var en lång kedja folk inblandade sen ursprunget ... blink.gif

Det var ju skumt, jag läser på min fröpåse Long Banan från Weibulls (alltså samma som på fröer.nu) "låt plantan växa fritt, behöver ej beskäras".

På framsidan av påsen står det som beskrivning "Tomat, busk".

Verkar som om fröer.nu har blandat ihop odlingsråden för den med nån annan tomat.
Whiskuchi
Hmmm... känns som om fröpåsen är det som troligast är rätt, hemsidan kan det ju mycket väl stå fel på. Jag låter den växa som den vill då smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon