Full version: Ligusterhäck
Sommartorparn
Förra vintern totalföryngrade jag min gamla ligusterhäck. Den tog sig bra och växte hela förra sommaren. Nu skulle den egenligen ha beskurits till 20 cm under vårvintern. Men vårvintern är missad.
wacko.gif Hur gör jag nu?
Kan jag beskära i månadsskiftet april/maj, eller bör jag vänta till efter midsommar? Det gäller Skåne. Problemet lär upprepa sig de närmaste åren, eftersom jag inte åker till stugan under vårvintern, så det vore bra att veta hur jag ska hantera detta.
Sommartorparn
ingen som har något tips?
Big Gardener
Ja, det kan du väl. Men är det så viktigt att beskära nu? Hade du tänkt ta den två gånger per år den kommande tiden eller bara en gång? För Skånes del tror jag inte det är några större problem att ta den nu, men du får inte riktigt så stort tillväxtsvar som du hade fått om du hade tagit den tidigare.
Hannele
Du gjorde ju den stora beskärningen förra året, finlira kan du göra apå sensommaren.

En nyplanterad häck;
Under första sommaren efter planteringen låter man bli att beskära. Under sommaren utvecklas nya blad och rötter, så att plantorna kan motstå första vinterns strapatser. Första beskärning av din liguster kan du göra februari-april, och skär ner till 15 cm höjd över marken. Då tvingar man fram en tät förgrening.

Under 2:a sommaren får häcken växa fritt. Andra beskärning gör du februari-april, lämna kvar ca 15-20 cm över första vinterns beskärning.

Tredje beskärningen sker februari-april, öka höjden 15-20 cm och klipp nu även på sidorna, så att häcken blir smalare upptill.
När häcken har uppnåt önskad höjd på 1 m, kan man övergå till sommarklippning i juni-augusti.

Ge ingen kvävegödsel efter midsommar, då har plantorna svårt att gå i vintervila.

Man kan släppa upp häcken dubbelt så mycket varje år, och få önskad höjd på halva tiden, men då blir den inte lika tät.
Sommartorparn
CITAT (Big Gardener @ 25-04-2006, 15:30)
Ja, det kan du väl. Men är det så viktigt att beskära nu? Hade du tänkt ta den två gånger per år den kommande tiden eller bara en gång? För Skånes del tror jag inte det är några större problem att ta den nu, men du får inte riktigt så stort tillväxtsvar som du hade fått om du hade tagit den tidigare.

Tack för era svar.
Nej, jag hade inte tänkt ta den två gånger per år, men jag är osäker på när denna slags beskärning bör ske, huruvida den räknas som radikalbeskärning eller putsning. (Radikal var den i fjor, men radikal blir den ju även nu om man ser i förhållande till befintlig häckmassa)
Jag vill ju att den ska stimuleras till att bilda mycket skott och bli tät och fin ända från botten, då trodde jag vårvintern var bästa tiden. Men då vårvintern är missad, när bör jag då helst göra det? Nu? Midsommar? Sensommaren?

Hannele,
av din beskrivning förstör jag att jag borde beskära på vårvintern detta året och nästa och därefter övergå till sommarbeskärning. Men, å andra sidan, min häck är inte nyplanterad utan föryngrad, då kanske annan bruksanvisning gäller?
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 25-04-2006, 16:24)
Hannele,
av din beskrivning förstår jag att jag borde beskära på vårvintern detta året och nästa och därefter övergå till sommarbeskärning. Men, å andra sidan, min häck är inte nyplanterad utan föryngrad, då kanske annan bruksanvisning gäller?

Som jag sa i början, en gammal etablerad ligusterhäck kan du
beskära kraftigt på våren (vilket du egentligen redan har gjort, förra året) och finlira på sensommaren.
Sommartorparn
Nu blev det vårbeskärning i alla fall, eftersom det gällde att stimulera skottillväxten.

Kanske putsar jag till den en gång senare på sommaren också.....

Tack för era inlägg! rolleyes.gif
Hannele
honda, här har du ganska bra svar, klippning under olika år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon