CITAT (Big Gardener @ 25-04-2006, 15:30)
Ja, det kan du väl. Men är det så viktigt att beskära nu? Hade du tänkt ta den två gånger per år den kommande tiden eller bara en gång? För Skånes del tror jag inte det är några större problem att ta den nu, men du får inte riktigt så stort tillväxtsvar som du hade fått om du hade tagit den tidigare.
Tack för era svar.
Nej, jag hade inte tänkt ta den två gånger per år, men jag är osäker på när denna slags beskärning bör ske, huruvida den räknas som radikalbeskärning eller putsning. (Radikal var den i fjor, men radikal blir den ju även nu om man ser i förhållande till befintlig häckmassa)
Jag vill ju att den ska stimuleras till att bilda mycket skott och bli tät och fin ända från botten, då trodde jag vårvintern var bästa tiden. Men då vårvintern är missad, när bör jag då helst göra det? Nu? Midsommar? Sensommaren?
Hannele,
av din beskrivning förstör jag att jag borde beskära på vårvintern detta året och nästa och därefter övergå till sommarbeskärning. Men, å andra sidan, min häck är inte nyplanterad utan föryngrad, då kanske annan bruksanvisning gäller?