|
malin72
22-04-2006, 20:01
är det någon som vet var man kan hitta blå regn var inne på sidan alltomträdgård och blev såååå kär vill ha den mot garage väggen är den svår???någon som vet.....
Fru Frö
22-04-2006, 20:31
Blåregn kan du hitta hos de flesta handelsträdgårdar, och visst blir man förälskad.... Jag köpte mitt för två år sedan, det blommade faktiskt i krukan då jag köpte det, men inga blommor sen i min ägo. Har placerat det lite fel för det tror jag - ett blåregn måste stå i ett varmt läge, skyddat från blåst och kyla (i zon 2 eller varmare) för att blomma. Men jag får väntar..... Mitt har inte kommit igång än för i år, men den är lite vårtrött tydligen..... Nu är jag inte den som besitter mest kunskap i detta forum, du får säkert mer och bättre information av andra så småningom....
kerstin z5-6
22-04-2006, 20:40
Du har redan fått bra info -bor du kallt till kan den krukodlas
malin72
22-04-2006, 20:58
bor i stockholms län.... zon II eller????? ska nog försöka sätta ner en mot väggen då  finns ställen som är soligt hela dagen man kan ju hoppas vet inte om någon här har fina bilder men den som jag såg var ju underbar
Ophelia
23-04-2006, 12:23
Du har lite olika blåregn att välja mellan. Vanligast är kinesiskt eller japanskt blåregn har jag sett. Den kinesiska är tåligast av dessa två. Vad som är gemensamt är att de gillar värme. De kan växa (i gynnsamma förhållanden) enormt mycket och bli rejält stora. Ska hållas efter och tuktas för att få bra med blomning. Med tanke på att den är ganska värmekrävande så är det väl inte den lättaste klättrande växt att ha men trivs den så har du en underbar växt. Den växer bl a som väggtäckare på slottet i Alnarp (baksidan är täckt av blåregnet upp till tre våningar).
Utanför Sthlm (kring Skarpnäck) ska Trädgårdshuset finnas. De har en samling med olika blåregn.
malin72
23-04-2006, 16:47
åhh härligt blir nog en tur till stan då och kika efter blåregn.... hoppas jag hittar nåt vill den ha värme så hoppas jag att den klarar sig här för från april och framåt är det så varmt i solen där jag bor att man varma dagar inte ens vill sitta i solen... radhusområdet ligger på högsta höjden stan
kristerh
24-04-2006, 11:07
minns jag helt fel, för jag har för mig att det kommit en "härdigare" sort av blåregnet, läste om det för något år sedan krister
malin72
24-04-2006, 16:55
är det någon som har ett blåregn i sitt ägo???? nån fin bild kanske
Ophelia
24-04-2006, 18:06
CITAT (kristerh @ 24-04-2006, 12:07) minns jag helt fel, för jag har för mig att det kommit en "härdigare" sort av blåregnet, läste om det för något år sedan krister Wisteria sinensis (kinesiskt blåregn) brukar räknas som de mer härdiga. Ska finans en sort som heter "Amethyst falls" som säljs som kinesiskt blåregn. Jag är inte så säker på det utan det kan vara ett amerikanskt blåregn (Wisteria frutescens) och den har varit på tapeten för något år sedan och den ska vara härdig (relativt varjefall).
kristerh
25-04-2006, 16:41
CITAT (Ophelia @ 24-04-2006, 19:06) Wisteria sinensis (kinesiskt blåregn) brukar räknas som de mer härdiga. Ska finans en sort som heter "Amethyst falls" som säljs som kinesiskt blåregn. Jag är inte så säker på det utan det kan vara ett amerikanskt blåregn (Wisteria frutescens) och den har varit på tapeten för något år sedan och den ska vara härdig (relativt varjefall). Tack för det infot, en sådan måste jag prova. krister
malin72
25-04-2006, 17:58
mm blir nog en för mig med oj oj sambon brukar klaga över pengarna som rinner från mig på blommor men han håller med i slut ändan att det är fint får vara lite fattig tills jag är nöjd inför kaffet vid den porlande dammen hiihi
Ophelia
25-04-2006, 19:03
CITAT (malin72 @ 25-04-2006, 18:58) mm blir nog en för mig med oj oj sambon brukar klaga över pengarna som rinner från mig på blommor men han håller med i slut ändan att det är fint får vara lite fattig tills jag är nöjd inför kaffet vid den porlande dammen hiihi  Om du gillar hängande blommor såsom de hänger på blåregn så finns det robinia som är otroligt vacker. Det är ett träd och doftar gott. Blommorna går i vitt. Annars finns det ju vit blåregn. Sedan har du ju gullregn. Är själv MYCKET förtjust i dessa hängande blommor och givetvis i blåregn. Insåg min kärlek när jag såg dem i Colmar växande vid husknutarna till husen och blommade fantastiskt Jag använder min kvinnliga logik när jag handlar blommor. Om jag lyckas få tag på fina plantor till bra pris (som jag fick förra veckan, lökar in green för ett mycket bra pris) så anser jag att jag TJÄNAR pengar
malin72
25-04-2006, 19:13
hahaha jag brukar också köra med det.... oj vad jag sparade pengar nu... jo våran tomt sitter ihop med staket till områdets garage så jag vill få väggen samt hörnorna lite roligare... åhhhhhhhhh vilka planer man har men det är min terapi jag mår såå bra av allt som växer och är vackert
oj, nu blev jag nyfiken. Vit blåregn? Är det som kallas för silverregn? Jag har gullregn, blåregn och det vore kul att ha även vit blåregn..
Ophelia
27-04-2006, 17:44
Nej...silverregn är en klätterväxt som är släkt med bokharabindan (även kallad arkitektens tröst då den är en hejare på att växa). Silverregn heter "Polygonum aubertii" på latin, bokharabindan "Polygonum baldschuanicum" och blåregn "Wisteria ......". Vitt blåregn är inget annat än en vitblommande blåregn. Både bokharabindan coh silverregnet är väl lite mer härdiga än blåregn.
malin72
27-04-2006, 20:43
ikväll ska jag beställa från hortgreen dom hade ett blåregn får bli det  hoppas den går bra hos mig
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2006, 15:42
Växtmästaren såg jag hade blåregn med i det där reklambladet som kom för ett par dagar sedan, har för mig det stod zon 4 på sorten de hade. Kan tyvärr inte se vad de tar för växten, jag tror jag tappade tidningen när jag var nere och shoppade idag jag skulle använda rabattkupongen på gödsel som fanns i tidningen. Rabattkupongen använde jag men sen vet jag inte vart resten av tidningen tog vägen.
(Idag har jag varit ute och parfymerat trädgården åtminstone verkar hundarna tycka det, hönsgödsel verkar de tycka luktar smaskens)
Jag har fått ett blåregn i present som planterats mot en solig lävägg på en uteplats. Den har inte b lommat på den säsopng den funnits här, får se i år. Den vill inte alls växa som jag vill, utan drar iväg i motsatt riktning. När jag skulle korrigera en dit jag ville att den skulle växa, svarade den rankan med att gå av. Så jag låter den husera bäst den vill i år tror jag..... Men ska man beskära en, och i så fall hur?
Ophelia
29-04-2006, 17:50
Den ska absolut beskäras och huruvida den blommar i år är en annan sak. Ett blåregn måste dels vara i rätt ålder för att blomma och dels måste man ta och beskära dem. Ett blåregn kan bli ganska gammal och därmed kan det ta tid för den att blomma p g a att den inte är redo. Detta kan jag tänka mig varierar mellan sorter . Har några bra länkar om Wisteria och dess skötsel: http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/1000/1246.htmlhttp://www.rhs.org.uk/advice/profiles0600/wisteria.asp
Mia, zon 3
04-05-2006, 13:14
CITAT (kristerh @ 25-04-2006, 17:41) CITAT (Ophelia @ 24-04-2006, 19:06) Wisteria sinensis (kinesiskt blåregn) brukar räknas som de mer härdiga. Ska finans en sort som heter "Amethyst falls" som säljs som kinesiskt blåregn. Jag är inte så säker på det utan det kan vara ett amerikanskt blåregn (Wisteria frutescens) och den har varit på tapeten för något år sedan och den ska vara härdig (relativt varjefall). Tack för det infot, en sådan måste jag prova. krister Har någon hittat denna 'Amethyst Falls'? Jag läste också om den för något år sedan, men plantskolor jag frågat i har inte hittat den?
kristerh
04-05-2006, 13:24
Jag har sett den nånstans  kan det vara på rappnes i ulriksdal, de hade iaf olika sorters blåregn. krister
Hannele
04-05-2006, 14:13
CITAT (malin72 @ 22-04-2006, 21:01) är det någon som vet var man kan hitta blå regn Blåregn finns i varje plantskola; Plantagen, Coop och liknande.
Ophelia
04-05-2006, 19:03
CITAT (Mia @ zon 3,04-05-2006, 14:14) CITAT (kristerh @ 25-04-2006, 17:41) CITAT (Ophelia @ 24-04-2006, 19:06) Wisteria sinensis (kinesiskt blåregn) brukar räknas som de mer härdiga. Ska finans en sort som heter "Amethyst falls" som säljs som kinesiskt blåregn. Jag är inte så säker på det utan det kan vara ett amerikanskt blåregn (Wisteria frutescens) och den har varit på tapeten för något år sedan och den ska vara härdig (relativt varjefall). Tack för det infot, en sådan måste jag prova. krister Har någon hittat denna 'Amethyst Falls'? Jag läste också om den för något år sedan, men plantskolor jag frågat i har inte hittat den? Rångedala http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...=0&SortId=17168Kan även finnas på Plantmarknaden i Lindesberg
Blå Iris
13-05-2006, 18:07
Jag bor i skåne och har ett blåregn mot en tegelvägg i söder. Den har frusit ned tre år helt i tre års tid.I år däremot har den klarat sig bättre - den gillar tydligen långa snöiga vintrar! Nu slår den ca 2 meter upp. Jag undrar om den kommer att blomma. Håller tummarna! Granne med blåregnet har jag en fembladig Akebia. Mycket trevlig växt som jag kan rekommendera.
malin72
13-05-2006, 19:39
hur snabbt växer blåregnet???? vad kan jag vänta mig i år??
Ophelia
13-05-2006, 19:50
Oavsett vilken sort så kan du förvänta dig att den skjuter rankor. Det är en snabb/kraftigväxande växt. Grunda gott för den. Glöm tanken på att få blommor på den i år. Beroende på sort så tar det lång tid. Sköt den, snippa den och vänta på blommorna.
malin72
13-05-2006, 21:38
hur ska jag snippa den då???? det är mitt första träd över lag så det känns lite oroligt
Ophelia
13-05-2006, 21:52
malin72
13-05-2006, 21:54
Tack!!!!
malin72
21-07-2006, 23:57
ojojoj nu skäms jag titta så mitt blåregn har det  jag har inte hittat det jag ville ha som det skulle växa på tänkte sätta en pergola som gjuts fast i marken och sen fästa den i väggen som den kan sprida sig på men det är ju svårt när den är liten hjälp vad ska jag göra  vad ska jag låta den växa på nu???den vill ju slingra sig
Lady Hamilton
22-07-2006, 02:34
Du kan låta ditt Blåregn växa upp på några pinnar i år. (Det är som du säger att de vill "slingra" sig) Sedan till våren kan du låta ditt blåregn få ett mera stadigvarande klätterstöd. Blåregn växer inte så mycket de första åren. Så du har tid på dig att komma på vad du vill ha för slutgiltligt klätterstöd. Sedan bör man även klippa ner blåregnet ganska hårt för att de skall blomma. Men hur man gör nedklippningen får någon annan svara på
malin72
22-07-2006, 14:26
ok tack för svaret då blir det pinnar
Green Thumb
23-07-2006, 22:02
HÄRhar jag skrivit om mina erfarenheter med blåregn. Du bör välja ut några huvudgrenar och sedan tukta växten genom att nypa av de övriga som växer från basen. Jag har två huvudstammar som slingrar om varandra. Det är en ivrig växt och genom att nypa av och ner skott så tvingar men fram blommningen. Den skall inte torka ut och den gillar näring.
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2006, 21:40) -bor du kallt till kan den krukodlas  För att kunna ta in krukan måste du ju rimligtvis beskära Wisterian ganska hårt varje höst. Får du blommor då? Och hur hög blir den under en säsong? Mulle
Lady Hamilton
26-07-2006, 07:25
CITAT (mulle @ 25-07-2006, 09:11) CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2006, 21:40) -bor du kallt till kan den krukodlas  För att kunna ta in krukan måste du ju rimligtvis beskära Wisterian ganska hårt varje höst. Får du blommor då? Och hur hög blir den under en säsong? Mulle Japp! Blåregn skall klippas hårt för att de skall bli vackra
CITAT (Hamilton @ 26-07-2006, 08:25)  För att kunna ta in krukan måste du ju rimligtvis beskära Wisterian ganska hårt varje höst. Får du blommor då? Och hur hög blir den under en säsong? Mulle Japp! Blåregn skall klippas hårt för att de skall bli vackra Hej jag pratade med en trädgårdsmästare som sa att man klipper ner sidoskott och behåller 1 max 2 grenar på blåregnet som får växa ut, och man ska klippa sidskotten i augusti-september för att just tvinga fram blommning. mvh /Anki
Dalmans
14-12-2007, 02:01
Hej, har precis bestämt mig för att börja bry mig lite mer om det gröna, är totalt okunnig inom detta, men har iallafall skaffat mig tre frön Blå regn, detta har jag läst om denna:
"Blåregn
Så instruktion: Lägg fröna i varmt vatten cirka 24 timmar innan ni ska så fröna. Temperaturen måste vara cirka 30 - 45 grader varmt på vattenytan. (ställ på elementen eller termos) Efter sår jag frön i så jord. Luft och jord temperaturen bör vara + 20-25 grader. Lägga fröna i kruka med en genomskinlig plastpåse över eller minidrivhus/växthus. Håll krukan i påse/drivhus tills dess fröna börjar växa med indirekt ljus"
men..
Hur tätt sätter man dessa frön? Rätt tid att så dessa? Såg någonstans i tråden att man kan ha dom som krukväxt, hur stor blir de då?
Hej Angående härdigt blåregn Försök med den här länken, Rångedala plantskola; http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...231&Search=Jan
Alexander-VG-zon3
16-12-2007, 11:45
angående beskärning av blåregn
kan jag skriva detta om nån tycker det är intressant
första år - låt växa
andra år - pincerar alla gröna skott efter 2-4blad par . sen under sommaren pincerar man alla nya gröna skott efter 2-4blad par . man slutar med detta i aug .
tredje året - låt det bara växa igen
fjärde året - pincerar man igen
sen håller man på så , och då tvingar man fram blomknoppar och sedan blommar den plus rätt läge och annan skötsel som behövs .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|