Full version: Min orkidé
Kathy
Vad är det som en av mina orkidéer råkat ut för??

Annelie32
Ser ut som den fått för mycket sol ?
Kathy
CITAT (Annelie32 @ 22-04-2006, 22:25)

Aha...okej.
Finns det en chans att plantan klarar sig då?
Jag ska kanske klippa bort bladet?
Biggan_
CITAT (Scrollan @ 22-04-2006, 22:43)
CITAT (Annelie32 @ 22-04-2006, 22:25)

Aha...okej.
Finns det en chans att plantan klarar sig då?
Jag ska kanske klippa bort bladet?

Skär bort bladet med en steriliserad kniv (doppa i kokhett vatten och låt svalna) och pudra snittytan med kanel (som är bakteriehämmande). Orkidéer tåler inte att stå direkt i solen på våren och sommaren då solen är för stark. Flytta till ett österfönster eller skärma av för solen när den är som starkast (sen kvälls-och tidig morgonsol brukar gå bra). Du hade tur att det inte var toppbladen som brändes tongue.gif biggrin.gif
wolkenkrabber
jag skullle inte ta bort bladet... vill plantan inte behålla bladet så gulnar det och torkar in, sedan faller det av.... det är ju fortfarande näring & klorofuyll i bladet...
Kathy
CITAT (Birgitta P @ 23-04-2006, 00:22)
Orkidéer tåler inte att stå direkt i solen på våren och sommaren då solen är för stark. Flytta till ett österfönster eller skärma av för solen när den är som starkast (sen kvälls-och tidig morgonsol brukar gå bra).

Det märkliga är att den här orkidén har haft samma plats på fönsterbrädan i flera år utan att detta hänt och det är ett österfönster.
Nåväl...det blir en omflytt i alla fall.

Tack för era svar. wub.gif
Rossi
Den kanske har bränt sig på spisplattan ..... laugh.gif tongue.gif biggrin.gif
GoSatta
nytvättade fönster? att tvätta sina fönster gör enorm skilnad så gör man det på våren är det lätt att bränna dom flesta växterna. Själv tvättar ja mitt på sommaren så dom e riktigt skitiga på våren så alla mina orkideer mår finfint i mina söderfönster ändå smile.gif
kristerh
Du kan låta bladet sitta kvar, de byter blad vartefter de växer, men det är ju inte så snyggt att se på förståss wink.gif
krister
Kathy
CITAT (Rossi @ 24-04-2006, 12:24)
Den kanske har bränt sig på spisplattan ..... laugh.gif tongue.gif biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Näää, där stod den enbart då jag tog fotot. tongue.gif
Kathy
CITAT (GoSatta @ 24-04-2006, 12:50)
nytvättade fönster? att tvätta sina fönster gör enorm skilnad så gör man det på våren är det lätt att bränna dom flesta växterna.

Se där...där har vi nog orsaken.
Jag tvättade fönsterna för inte så länge sen. Och sen en solig vårsol på det.
Kathy
CITAT (kristerh @ 24-04-2006, 13:13)
Du kan låta bladet sitta kvar, de byter blad vartefter de växer, men det är ju inte så snyggt att se på förståss wink.gif
krister

Bladet åkte av igår kväll....tyckte det såg trist ut.
Som plåster på såren så fick orkidén lite näring. wub.gif
forget-me-not
CITAT (Scrollan @ 24-04-2006, 20:33)
Som plåster på såren så fick orkidén lite näring.  :wub:

Mmmm, det är väl dags nu att börja ge näring igen? Jag har börjat ge min näring (har bara en orkidé - än) var 14:e dag enligt paketet med orkidénäringen. Ska bli intressant att se om jag kan få den att blomma igen. wub.gif
Kathy
CITAT (forget-me-not @ 24-04-2006, 22:22)
Ska bli intressant att se om jag kan få den att blomma igen.  :wub:

Jag har tre Phalaenopsis som blommar just nu och en annan orkidé på gång. wub.gif
kristerh
CITAT (Scrollan @ 24-04-2006, 23:03)
Jag har tre Phalaenopsis som blommar just nu och en annan orkidé på gång. wub.gif

Har du oxså blivit smittad wink.gif unsure.gif laugh.gif
krister
morellen
Jag upptäckte att jag har tre phalenopsis och fyra paphilopendlium, två varianter på oncicium (tror jag iaf), en dendrobium och två till som jag inte minns namnet på. Hur katten hamnade alla i mina fönster? tongue.gif Bara två av brudorkideerna och paphiopendlium "pinoccio" som blommar just nu...
Kathy
CITAT (kristerh @ 25-04-2006, 18:51)
CITAT (Scrollan @ 24-04-2006, 23:03)
Jag har tre Phalaenopsis som blommar just nu och en annan orkidé på gång.  :wub:

Har du oxså blivit smittad wink.gif unsure.gif laugh.gif
krister

Smittad? ohmy.gif laugh.gif
Om du menar att jag blivit orkidéfrälst, så kan jag säga att det har jag varit i några år nu. wub.gif wub.gif
kristerh
CITAT (Scrollan @ 25-04-2006, 23:25)
Om du menar att jag blivit orkidéfrälst, så kan jag säga att det har jag varit i några år nu. wub.gif wub.gif

Då verkar du inte vara lika hårt drabbad som somliga andra wink.gif själv kan jag inte låta bli att rafsa i orkidéhyllan i affärerna och ofta har jag någon med mig hem laugh.gif
krister
Kathy
CITAT (kristerh @ 26-04-2006, 10:46)
Då verkar du inte vara lika hårt drabbad som somliga andra wink.gif själv kan jag inte låta bli att rafsa i orkidéhyllan i affärerna och ofta har jag någon med mig hem laugh.gif
krister

Ähum...jag har mina perioder då orkidéfebern slår till. tongue.gif
Dock har jag kommit på att jag helst köper orkidéerna på Orchidéhuset.
Åker jag dit...så kan jag ge mig sjutton på att jag kommer ut 5-600kr fattigare. wink.gif

Just nu ligger nyinköpen lågt, dels för att pengarna går till stugan och dels för att Hugo och Ikaros behöver bli lite äldre så att de - förhoppningsvis - inte drar ner mina blommor. (har med plats på fönsterbänken att göra...kan liksom inte fylla mer plats, för då åker de obönhörligen ner)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon