Full version: Hönor
uno
Jag har under många år funderat på att skaffa några hönor just för att få äta färska ägg. Vad bör jag tänka på och är det stort skötselbehov.
Rapchic
vänta tills fågelinfluensan är över...
nu får man inte ha dom utomhus
och om man har ett litet hönshus blir det synd om hönorna
och jag gissar att det måsta ha en speiell storlek
per höna m.m så det kan behövas ett (ganska) stort hus när dom inte får gå ut
LadyG
CITAT (uno @ 23-04-2006, 06:35)
Jag har under många år funderat på att skaffa några hönor just för att få äta färska ägg. Vad bör jag tänka på och är det stort skötselbehov.

Djurskyddsmyndighetens regler för höns, kalkoner, ankor & gäss

Här finns det ett gäng regler för hur höns ska hållas, de gäller iofs inte om du hade tänkt ha färre än 500 höns men det kan ju vara intressant att se vad myndigheterna tycker ändå.
Bettson
Ska man ha hobbyhönor för att få färska ägg så är det ganksa mycket att tänka på .

Ska man ha hobbyhönor för att det är roligt så är de ganska lättskötta.

Du måste ha ett isolerat utrymme vintertid för annars värper de inte under vintern för att för mycket energi går åt till att hålla kroppsvärmen.

Under sommaren så är det dygnsrytmen man måste hålla för att få ägg.

Bäst värper de nämligen när dygnet har lika många timmar ljus och mörker.

Långa ljusa sommarnätter kan nästan få dom att sluta värpa.

Så om det är äggen som är det primära så skall hönsen ha ett regelbundet liv med lika långa dagar som nätter och det skall vara mörkt på nätterna.

De skall helst ha sittpinnar nästan en meter över marken där de kan sitta och sova i lugn och ro. Ett skymningsrälä som gradvis släcker ljuset får dom att hoppa upp på pinnarna inför natten.

Renlighet och gärna täta betonggolv och socklar är bra i ett hönshus. Av någon anledning så trivs råttor i samma utrymmen som höns och är det allt för lätt för dessa att ta sig in så får man många oönskade gäster.

Fast som sagt, nu får man ju inte ha sina höns ute.......
Rapchic
fast nu måste man ju täta hönshusen så att INGA andra djur kommer in pga fågelinfluensan
Bettson
CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 10:28)
fast nu måste man ju täta hönshusen så att INGA andra djur kommer in pga fågelinfluensan

Det kan du aldrig göra.

Hus är bara mer eller mindre täta.

Kolla vilket svinhus som helst som är helt i betong. VIsst sjutton kommer det in råttor,´frågan är bara hur många.

Jag har nog uppfattat det slå att man inte får ha öppna dörrar och fönster för att inte viltlevande fåglar ska kunna komma in och släppa sin gödsen i maten.

Men råttorna.Dom tar sig alltid in.
Ramoth
Apropå utrymmets storlek när man har höns så rekommenderar Svenska Lanthönsklubben (som arbetar för naturlig hönshållning oavsett vilken typ av höns man har) ½kvadratmeter golvyta/höna. Mer gör naturligtvis inget smile.gif
http://www.kackel.se/ är adressen till deras hemsida
Svenska lanthönsklubben
Jag rekommenderar att du läser den lilla, lätta och inspirerande (och billiga) boken "Höns, ankor och gäss" skriven av Ronny Ohlsson

Har man höns för att de är trevliga - vilket de vanligtvis är - och tar emot de ägg som blir, så låter man dem vila från äggläggning undern vintern.
Det mår djuren mycket bra av och kommer att tacka dej genom ett längre och friskare liv.

Använd du influensa perioden till planering och förberedelse.
Då har du allt klart när det blir dags för dina höns att flytta in.

För lite extra inspiration ta gärna en titt på mina hönor.
Inte så mycket praktiska tips, utan mest bilder.
S*Ramoths

Lycka till!
mari_tres
CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 10:05)
vänta tills fågelinfluensan är över...

Kommer den att gå över? Ja ghar fått för mig att vi liksom får vänja oss vid den nu.... Det värsta klingar väl av men kommer inte viruset finnas kvar?
Rapchic
fågelinfluensan är ju släkt med spanska sjukan och den gick över
(efter att några miljoner hade dött)
LadyG
CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 14:12)
fågelinfluensan är ju släkt med spanska sjukan och den gick över
(efter att några miljoner hade dött)

Fågelinfluensan kommer inte att gå över, det har den ju inte gjort hittils. Den finns som bekant i ett flertal varianter, varav det endast är en som är agressiv och dödlig, samma variant som är farlig för människa. Dessutom är det inte bevisat att de är släkt, forskarna har gjort observartioner som visar att de är lika varandra, vissa proteinstrukturer är snubbande lika.

CITAT (Smittskyddsinstitutet @ 23-04-2006,12:00)
Fågelinfluensa (på engelska Avian influenza) har under långa tider drabbat fjäderfäbesättningar i olika delar av världen hårt, men på senare år har sjukdomen också visat sig kunna överföras direkt till människa.

(
Smittskyddsinstitutet )

Men för att återgå till topic: Föreskrifter för att hålla tamfågel, är ett inte så roligt men läsvärt tips.

Men de måste inte stängas in. Om möjligheter att ha dem inomhus saknas ska de i alla fall utfodras och ges vatten inomhus eller under skydd utomhus som skyddar dem, fodret och vattnet från direktkontakt med vilda fåglar, i synnerhet våtmarksfåglar.

Så länge vildfåglarna inte bajsar i maten är det ok mao smile.gif
Rapchic
läste i nyaste numret av illustrerad vetenskap att dom var släkt...
fast bara muterad på olika sätt
LadyG
Den texten baserar sig bara på orginalartikeln, i omarbetad form. Tidningen science, publicerad av AAAS

Förmodligen ÄR de verkligen släkt, men som det står i artikeln så vill forskarna göra fler tester innan de törs säga att så är fallet. Det vore förödande om de gick ut med felaktiga uppgifter, men det verkade lovande. För mot Spanska Sjukan finns det bra, fungerande och testade vaccin framtaget redan (zanamivir eller oseltamivir).
Rapchic
som jag förstod så var fågelinfluensa vanligt hos fåglar
och finns hos nästan alla
men om den blir muterad blir den aggresiv och kan smitta människor
LadyG
Jo, den agressiva smittar snabbt (inkubationstiden var runt 2 dagar, och det är ganska snabba puckar till och med för att vara virus). Sen sjuknar fågeln in med alla symptom och dör förmodligen (det finns enstaka fåglar som blir sjuka för att sen tillfriskna, de verkar dessutom bli resistenta mot återsmitta).

Den "vanliga" fågelsjukan är inte värre än en vanlig influensa, fast för fåglar då, och den grasserar med jämna mellanrum bland fåglarna. På ungefär samma sätt som influensor drabbar oss människor. Det är bara enstaka som verkligen kräver någora stora mängder dödsoffer (varav man misstänker att Spanska sjukan var en av dem).

Tills viruset smittar människa-människa och inte bara fågel-människa behöver vi inte oroa oss. Viruset dör inom ett par timmar i en död fågelkropp på sommaren, något dygn om det är minusgrader. I avföringen kan viruset överleva så länge avföringen inte stelnat (viruset behöver vätskan). Det är större risk att drabbas av salmonella i kycklingen än fågelviruset (fler tamfåglar bär på salmonella, och trots kontrollerna smiter det regelbundet igenom smittat kött). Samma sak med ägg. Viruset är känsligt för höga temperaturer, så det är bara att laga maten ordentligt så är det ingen fara, om man ska tro smittskyddsinstitutet iaf.

Så vi får inte pussa döda fåglar eller smaka på färskt fågelbajs längre, helt enkelt. biggrin.gif
Rapchic
ha ha ha... det brukar jag inte göra heller
+ att den måste muteras för att den ska smitta människor och det tar iallafall lite tid
LadyG
Den agressiva variuanten av fågelinfluensan är redan en mutation, och den smittar människor men inte människor emellan. Man måste komma i kontakt med en död fågel för det. Jag brukar inte heller pussa döda fåglar, som tur är. Jag lyckas hålla mig. smile.gif
Rapchic
nog för det beror på hur och hur mkt den muterar sig
om den smittas mellan människor alltså
spanska sjukan var ju en sån mutation
LadyG
Om det händer får vi hoppas att vaccinet räcker, annars blir det inte roligt.
Rapchic
det finns medecin för var fjärde svensk
uno
Tack för alla svar. Jag tror jag skiter i såväl hönor som deras ägg.
mulle
Jag har haft höns och ankor i många år men i höstas kände jag intuitivt på mig att fågelinfluensan var på väg.
Det var underbart att ha de sprättande damerna i spetsbyxor på gården. De var roliga och betydligt mer personliga än deras rykte gör gällande. Dessutom smarta i jämförelse med ankorna.
Det var alltid en speciell känsla att tassa efter morgonäggen och jag kommer att sakna det länge.
Men att hålla höns instängda är absolut inte min melodi (och knappast hönsens heller) och nu är jag faktiskt riktigt nöjd med att jag handlade i tid.
Jag fick dem dessutom placerade och slapp slakta de äldsta damerna som varit hos mig sen milenniumskiftet. Det hade inte varit roligt (och sega skulle de säkert också ha varit...).
Mulle
LadyG
CITAT (mulle @ 27-04-2006, 11:51)
Jag fick dem dessutom placerade och slapp slakta de äldsta damerna som varit hos mig sen milenniumskiftet. Det hade inte varit roligt (och sega skulle de säkert också ha varit...).
Mulle

Men det var väl skönt, då får de det bra även i fortsättningen. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon