Full version: Hagtornsträd
bessi
Vi har ett hagtornsträd på framsidan av huset, våran framsida är väldigt liten. Även om trädet också är ganska litet än så länge.
Så vill vi har bort det.

Dels är det bara taggit och det blommar inte nå.
Det enda som händer är att det är ett grönt träd som man ser utanför köksfönstret.
Inte alls roligt. Jag vill ju ha blommor och titta på. rolleyes.gif

Jag undrar eller rättare sagt jag misstänker att hagtorn är ett sånt träd som skjuter skott om man sågar ner trädet?

Kan man ringbarka (heter det så?) trädet, jag har hört att den dör själv då efter några månader, och så även roten.

/ Karin
Cilla
Hagtorn skjuter oftast stubbskott, inte rotskott. Om du vill få bort dem helt, stubbfräs bort stubben och klipp bort de enstaka spröt som kommer upp.

Det mste finnas anledning till att hagtornet inte blommar. Kolal upp det lite först innan du ersätter det med nya drömmar. Är det skuggigt? Mår trädet väl i övrigt?
bessi
Står soligt till, jag tror att trädet mår bra. Jag är knappast nån expert. Men har inte sett några vissna blad osv på det.

Vad ska man kolla efter?

Ska jag gödsla eller något annat?

/ Karin
Cilla
Kolla om det blivit beskuret. Det är ofta orsak till utebliven bloming.
Kolla om det får ihopkrullade, lite rödlätta blad på sommaren. Det är en lus som ofta angriper hagtorn och kan sätta ned tillväxt och blomning betydligt.
kolla vilken sorts hagtorn det är. Fota i sommar och lägg in här så kan du få hjälp. Rödblommiga hagtornet är det ofta problem med, medan de vitblommiga är starkare.
Kolla om det har döda grenar i kronan, eller hur tillväxten är i trädet. Träd som står i torr, sammanpackad, gräsmattegödslad jord blommar sämre.
Kolla hur trädet ser ut vid stammens bas - har en trimmer eller gräsklippare skapat stamskador?
bessi
Tack för tipsen! smile.gif
Jag låter den stå så länge och kollar mera på den när bladen har kommit. Den står på en gräsmatta, om den är gödslad har jag svårt att tänka mig, med tanke på hur trädgården såg ut när vi köpte det.
Men jag återkommer när den har fått blad och jag kan fota den. rolleyes.gif
Hannele
CITAT (bessi @ 27-04-2006, 18:36)
Den står på en gräsmatta

Du kan ju försiktigt ta bort gräset runt trädet och
lämna öppen jord eller lätt marktäckare, typ mossflox eller liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon