Odlarinna
23-04-2006, 08:34
Hur gammal kan plantan bli? Hur länge kan de blomma?Jag har flyttat för ett år sen och blommorna har fått en annan väderstreck.Inga nya stängsler jar visat sig. Kan det bero på ålder????
Tacksam för svar
nja, ålder beror det knappadt på, läste på en orkidésida om en odlares äldsta planta som var femton år och hade blommat helt normalt tror jag.
Den kanske behöver planteras om eller så kan det vara det nya väderstrecket. Sätt gärna ut den på sommaren i halvskugga men låt det inte regna för mkt på den. Annars kan mna ta till något som är lite mer drastiskt, man ger den en liten temperatursänkning ner till kanske sjutton grader, då sätter den fart. Det är därför folk med lite dragiga fönster ofta förundras över enorm blomprakt.
Odlarinna
23-04-2006, 19:12
Tack för dina förslag! Skall prova.
kristerh
24-04-2006, 11:16
CITAT (Carex @ 23-04-2006, 16:46)
Sätt gärna ut den på sommaren i halvskugga men låt det inte regna för mkt på den.
Om det är en phalaenopsis (brudorkidé) vill den inte något regn på sig alls

den ruttnar om bladvecken får vatten som ligger kvar.
krister
foolishRice
27-04-2006, 22:49
Flertalet orkidéer trivs hängandes i ex. äppelträdet under sommaren. Man får akta dem för direkt solljus. Men de finns givetvis de som trivs i stark sol också (de som har tunna och långa blad).
Man får se till att vänja plantorna inför det nya klimatet (dvs. acklimatisera dem under några veckor).
Främst är det "bulborkidéer" som gärna hänger utte under sommaren (större dendrober brukar vara särskillt lyckade). Däremot kommer majoriteten av Phalaenopsis från varma och framförallt luftfuktiga regnskogar. Det kan vara lite bittert och dragit utomhus för dem. (Bör inte få stå ute under sen kväl, natt och tidig morgon).
Sommaren må vara varm och luftfuktigheten kan mycketväl vara hög nära mark och intill träd/husväggar; men jag skulle inte ställa ut mina Phalaenopsis.
därom tvista de lärde huruvid man kan ha phalaenopsis ute eller ej, många säger att det går alldeles utmärkt och att de trivs med det, andra säger att det absolut inte går. Men jag istämmer i det kristerh säger om vatten i bladrosetterna, gör så att de hänger lite snett så rinner vattnet ut av sig själv eller skydda mot regn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.