johanna_zon3
Hej, min bror fick kärnor från min nyinköpta citrus och använde "Expressen-metoden"
för att gro vilket de har gjort. På Expressens sida står ”När de spruckit och ett litet skott syns,
placera dem i ett tunt jordlager.” och nu när jag sett skottet så är jag lite förbryllad
för det ser ut som en slingrig grov rot, och nu ställer jag en dum fråga;
ska skottet/roten ner i jord eller riktas upp i luften och hur långt ner i jorden ska kärnan planteras?

Mvh Johanna huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det spelar egentligen ingen roll, växten själv hittar upp och rötterna kommer växa nedåt oavsett åt vilket håll du lägger kärnan.
johanna_zon3
Hej och tack biggrin.gif för snabbt svar, då skall jag hälsa min bror att det bara är att plantera om dom.

Med vänlig hälsning

Johanna
Citrusflickan
Rotspetsen är försedd med något som kallas rotmössa, en liten tipp som känner av gravitationen och hjälper plantan att hitta rätt. Fröer som gror söker sig efter ljus. Om de planteras för djupt kommer de att satsa all sin energi på hypokotyltillväxt, en gul och ranglig planta når ljuset. Med normalt avstånd till ljuset satsar växten sin energi på hjärtbladstillväxt, den blir kortare men grön och bladig.

Växter är experter på att anpassa sig till den miljö det finns i - de har ju inga ben som kan ta dem därifrån smile.gif

Din bror kan alltså lungt luta sig tillbaka och vänta på att fröna ska titta upp med skottet först och har roten kvar i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon