Maggan H
Visst var det någon här som tidigare skrev att 'himmelsblomman bara blev några strå'? Det får mig att undra om jag blandat ihop mina sådder - igen??
blink.gif wacko.gif blink.gif

Boxer
Himmelsblomman finns i de större bruna krukorna. Bombsäkert.
Lady Hamilton
Nej tyvärr..... sad.gif Himmelsblomman är i de främre svarta krukorna
Bilder från min frösådd i fjol. Det blir bara grässtrån första året

Blomkrukan till höger eller om man vill i mitten

Maggan H
Bättre bild på min 'himmelsblomma' - visst liknar själva blomman Hamiltons? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De längst fram i de svarta fyrkantiga krukorna är en enjärtbladig växt (som lökväxter är) = kaphyacinth

Himmelsblomma är ingen enhjärtbladig växt och den ser ut att finnas i de bruna krukorna.
Lady Hamilton
blink.gif ohmy.gif wacko.gif OCH!!
Vad sådde jag i fjol då???? Det var bara grässtrån med en sådan där blå blomma ytterst...........................
Boxer
CITAT (Hamilton @ 23-04-2006, 18:53)
Vad sådde jag i fjol då???? Det var bara grässtrån med en sådan där blå blomma ytterst...........................

Kan det vara så att den stod varmt, och därför blev smal och gänglig?
Gåsis
Lugn, bara lugn Hamilton laugh.gif Jag sådde himmelsblomma jag med förra året och det blev bara strån. Zigadenusen såg kraftig ut om man jämför blink.gif

Med min "erfarenhet" är det himmelsblomma i dom främre krukorna, men allas blir kanske inte lika misslyckade som mina tydligen blev laugh.gif

/Åsa
Maggan H
När blomman slår ut får vi veta! tongue.gif Jag ska vara framme med kameran då. Om det är himmelsblomma så kanske det beror på att jag bor i Skåne, som den har fått ett gynnsammare klimat att växa i? tongue.gif
Maggan H
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gåsis
CITAT (Gåsis @ 23-04-2006, 21:02)
Med min "erfarenhet" är det himmelsblomma i dom främre krukorna, men allas blir kanske inte lika misslyckade som mina tydligen blev laugh.gif

/Åsa

Nä, tydligen är det somliga som lyckas med himmelsblomma laugh.gif Man kan inte ha rätt jämt blink.gif

Men fin och kraftig var den!

/Åsa
Lady Hamilton
Blommorna liknar varandra men det är defenitivt inte samma sort........(de kan inte ens vara kusiner )
Men grattis maggan smile.gif !
igl
CITAT (Hamilton @ 23-04-2006, 18:53)

kan det vara blå gräslilja du har, Sisyrinchium angustifolium.
mvh
inger
Lady Hamilton
Näe, men jag har nu kollat fröpåsen jag sådde
Himmelsblomma
Commelina dianthifolia. 1343A. Himmelsblomma. (Rockdala)
Gentianablå blommor med gula ståndare. Trivs både i sol och skugga. Mycket speciell växt som bara måste avnjutas! 15-25 cm hög. HP.

Bild
Maggan H
CITAT (Hamilton @ 28-04-2006, 14:12)
Blommorna liknar varandra men det är defenitivt inte samma sort........(de kan inte ens vara kusiner )
Men grattis maggan smile.gif !

Tack, kul när man lyckas ibland! Men det är inget mot 'dina' (numera mina!) femtungor, som har fullt med knoppar nu! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon