Full version: Perenn eller ogräs?
Halli
Hoppsan! Tryckte visst på enter utan att jag hann med!

Jag har hittat de här i trädgården och undrar om någon av dem är ogräs? unsure.gif
anilin
Jag tror den första bilden är vallört.Den andra känner jag inte igen.
Mvh anilin
Alexander-VG-zon3
bild 2 är väl eller heter inte den växten lamöra eller nåt liknade
Eva 33c
Jag ger mig in i gissningen också rolleyes.gif
Jag tror inte det är ogräs i allafall.
Den första är ganska lik min stäppsalvia när den kommer på våren. Men den är också lite lik violkungsljusets blad...
Den andra liknar min rosa klint. Men det är jättesvårt att se på bild, som regel vill man känna lite på bladen och sedan får man knaske fel uppfattning om stiorlek och sånt. Hoppas du visar bilder när de blommar sen så får vi se vem som gissat rätt! laugh.gif
Alexander-VG-zon3
http://www.oskarshamn.se/oscargym/oscarspe...spec3/ilamm.htm
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...a&btnG=S%C3%B6k
en sån är det väl wub.gif wub.gif
hahahahaa jag skrev lam
lilla mamma
vallörten är ett ogräs, håll den i schack med milt våld.
Susanne i Linköping
Men den går bra att göra gödselvatten av, precis som nässlor. smile.gif
Ophelia
Har för mig att vallörten är en gammal läkeväxt som tydligen ska stimulera läkning av brutna ben m.m smile.gif
Halli
CITAT (Susanne i Linköping @ 23-04-2006, 17:18)
Men den går bra att göra gödselvatten av, precis som nässlor. smile.gif

Gödselvatten? Hur gör man det?

Här får man lära sig mycket!!! tongue.gif
Gloriana
De mörka bladen ser onekligen ut som vallört och det är ett genomeländigt ogräs som det förvisso går att göra mycket bra näringsvatten av (man gör som med nässlor). Någon rekommenderade milt våld - jag är mer för rejält våld. Rötterna går till Kina...minst. Håll efter eländet!

Synd att blommorna är så vackra för det är de, precis som knölklockans blommor...
Halli
Ja, den där vallörten verkar ha ett rejält grepp i backen! Men då kanske jag kan ha dem till gödselvatten istället för att försöka utrota dem (bara jag får tips på hur man gör).tongue.gif

Lam(m)öra (hahaha, det var ju fyndigt!) - jag hade hoppats på purpurklätt, men vi får väl se om det blir en liten lama som växer upp istället.... laugh.gif
Eva 33c
Jag tycker inte det ser ut som vallört, men det finns ju flera sorter så jag kanske har fel. wub.gif
min vallört (Symphytum x uplandicum) ser i allafall ut så här när bladen kommer fram:

Alexander-VG-zon3
CITAT (Halli @ 23-04-2006, 17:33)
Ja, den där vallörten verkar ha ett rejält grepp i backen! Men då kanske jag kan ha dem till gödselvatten istället för att försöka utrota dem (bara jag får tips på hur man gör).tongue.gif

Lam(m)öra (hahaha, det var ju fyndigt!) - jag hade hoppats på purpurklätt, men vi får väl se om det blir en liten lama som växer upp istället.... laugh.gif

hahhahahahahahha
fast det ska vara lamm sån vitt ulig å gulig sak som äter gräs .
fast jag är inte säker men jag tycker det liknar en sån lammöra
här är en bild dom längs fram dom fluffiga är lammöra tror det kan vara en sån wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon