Sitter och surfar efter växter för vår rhododendronrabatt. Fastnade för variegerad kirskål, som faktiskt skulle passa - och ge lite liv till rabatten när rhododenron-blomningen är över. Men man blir ju lite rädd... Frösår den sig och sen ångrar man sig ?!
Var får man tag på variegerad kirskål (jag råkade skriva "kriskål" först - lite avslöjande haha) om man nu bestämmer sig för det?
Gloriana
23-04-2006, 17:50
Du kan ge dig den på att den frösår sig om den får chansen. Avkomman är nödvändigtvis inte variegerad utan den vanliga gröna sorten. Den sprider sig med som vanlig kirskål med utskickade rötter varför jag inte skulle ta in den alls i trädgården även om den är mindre aggressiv än den vanliga. Man kan ju ha den på en avgränsad (väldigt långt till annan rabatt) yta och alltid ta bort varendaste blomma så fort den visar tecken på att sätta frö. Men varför chansa, även om den är fin i sig?
Eva 33c
23-04-2006, 18:13
Jag har den på ett lite magert och torrt ställe under en tall. Där växer den "lagom" mycket, den blommar ganska sällan. Om det beror på läget eller sorten vet jag inte, jag tar bort dem när de kommer. Den får vara kvar där den är, men jag skulle inte våga chansa och flytta den till något bättre läge. Det finns bättre växter att välja till sina rabatte. Kanske någon vacker Hosta skulle passa till dina rhododendron? Jag såg någonstan att det finns brokbladig skuggbräcka, det verkar vara en trevlig växt. Jag har den vanliga blan mina rhododendron. Jag har brokbladig Brunnera (Kaukasisk förgätmigej) också i samma rabatt. Den är lätt att odla och fin.
Caprice
24-04-2006, 00:26
Jag vet några som har den, de har planterat den i en stor hink som är nedgrävd... då kan den iaf inte skicka ut rötter som kan sprida sig...
Den är faktiskt himla fin... men eftersom det fanns kirs på tomten när huset köptes, och jag äntligen blivit av med den, så skulle jag nog inte våga ta in den igen...
Du kan hitta den om du besöker växtmarknader / träffar, typ STA, där brukar den dyka upp...
I hear you

!
Brokbladig skuggbräcka ser ju trevlig ut. Såg även att brokbladig lungört (pulmonaria saccharata) skulle fungera.
Jag är ute efter någon låg växt med fina blad som kan fylla hela botten av denna plantering (> 10 m2) så att man slipper ogräs och bar jord. Har hoppats få krollilja att etablera sig också, på de ställen där rhododendron inte fyller ut.
Synd, men jag tror ni har rätt tyvärr.
kerstin z5-6
24-04-2006, 12:35

Brunnera macrophylla finns i flera olika blad teckningar
varianten Jack frost

variegerad gullbåge

Grönlilja Ziadenus elegans
Pulmonaria Majeste

Finns många alternativ till var.kirskål :9
Brunnera macrophylla "Jack frost" verkar ju jättefin tycker jag.
Tror du att den hör till rådjurens favoriter eller att den kan klara sig någorlunda?
kerstin z5-6
24-04-2006, 21:36
kanske , jag har inga råddjur, bara renar

Nån annan vet säkert hur det är med pulmonaria på menyn
Eva 33c
24-04-2006, 22:43
Både Brunnera och Pulmonaria får vara ifred för "mina" glupska rådjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.