Full version: Platt dataskärm
olgak
Ni allvetande: hur gör man rent sin platta dataskärm när den är dammig och - tyvärr - fläckig[I]?[/I]

edit: ja, jag kan bara säga att när jag förhandsgranskar så är det inga fula i:n i hakparenteser, men de tycks omöljiga att bli av med.
LadyG
Ta en mjuk trasa, lätt fuktig och torka lätt. Gnugga inte hårt utan lås vattnet lösa upp fläckarna. Trasan ska inte vara blöt utan fuktig.
Hannele
Dom där torra "undertrasorna" av mikrofiber då?
LadyG
Fungerar bara om inte skräpet fastnat. På allt löst damm och fingeravtryuck fungerar luddfria dukar bra.
anilin
Finns en bra spray med tillhörande sudd som man torkar av med på On Off,varar jättelänge
*Felix matte*
Sk Mirakeltrasor ska man vara försiktig med om det inte står att den är avsedd
för skärmar.
'En del av dem är direkt olämpliga till fönster och skärmar.
Jag rengör med fuktig trasa (barnbarnen känner gärna på skärmen)
och torkar efter med putsduk i linne.
olgak
Jag köpte sprayen på on-off. Den var jättebra, även om själva sprayfunktionen krånglade lite, så blev skärmen ren och fin!
Pirum
På min skärm använder jag en trasa fuktad i vatten med en gnutta handdiskmedel (typ "yes").
Man ska såklart vara noga med att det är just lättfuktat och inte blött.

I lokaler där det vistas småbarn som gärna petar på skärmen (typ, arbetsplatser och universitet) så finns det speciella skärmtrasor som nämnts tidigare i tråden. De funkar bra och rinner inte lika lätt som om man själv hällt vatten på trasan.
Hannele
CITAT (Pirum @ 24-04-2006, 16:19)
I lokaler där det vistas småbarn som gärna petar på skärmen (typ, arbetsplatser och universitet)

Småbarn ? ohmy.gif

Sådana våtservetter säjs vid varje data- och kontorsaffär också.
Platta skärmar med flytande kristaller ska man inte peta på så mycket... går sönder.
Pirum
CITAT (Hannele @ 24-04-2006, 18:36)
CITAT (Pirum @ 24-04-2006, 16:19)
I lokaler där det vistas småbarn som gärna petar på skärmen (typ, arbetsplatser och universitet)

Småbarn ? ohmy.gif

Ja, många här verkar iaf inte ha kommit över pek- och kännstadiet, det är som om de måste förvissa sig om att skärmen verkligen är där. Stora fingeravtryck överallt. Ska man tvunget peka så vänder man lämpligen nageln mot skärmen. Fast helst inte på dådå. smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Felix matte @ 23-04-2006, 18:47)
för skärmar.

Används de fuktiga är det ingen fara, det är när de är torra de kan vara så statiska så de gör illa skärmen smile.gif
En torr mikrofiberduk rengör genom att dra till sig damm genom statisk elektricitet, en fuktig genom att smutsen sugs upp i fibrerna genom kapilläreffekten. Mycket bra att ha hemma! smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Whiskuchi @ 24-04-2006, 21:13)
CITAT (Felix matte @ 23-04-2006, 18:47)
för skärmar.

Används de fuktiga är det ingen fara, det är när de är torra de kan vara så statiska så de gör illa skärmen smile.gif
En torr mikrofiberduk rengör genom att dra till sig damm genom statisk elektricitet, en fuktig genom att smutsen sugs upp i fibrerna genom kapilläreffekten. Mycket bra att ha hemma! smile.gif

Fuktiga så klart... men det gäller också att se till att trasan
är avsedd för rengöring av t.ex fönster och skärmar.

Vet jag efter att ha tvättat ett fönster med mirakeltrasa (våt) och
rutan blev "dimmigt flammig"... ifjol lyckades vi med hjälp
av Ajax Badrum och tidningspapper få bort det mesta "flammiga"
som vi slitit med i flera år.
netaave
Kör den i diskmaskinen! tongue.gif laugh.gif sleep.gif
Hannele
CITAT (netaave @ 25-04-2006, 00:04)
Kör den i diskmaskinen! tongue.gif laugh.gif sleep.gif

Det är väl bara toalock man kör i diskmaskiner - och tangentbord...

*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 25-04-2006, 22:52)
CITAT (netaave @ 25-04-2006, 00:04)
Kör den i diskmaskinen!  :P  :lol:  -_-

Det är väl bara toalock man kör i diskmaskiner - och tangentbord...

Fick du ihop delarna sedan unsure.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon