Full version: Pump eller inte?
Pelle Plutt
Hej!
Vi köpte ett hus förra sommaren. På tomten finns en damm ca 2*2 meter.
Nu har vi precis täckt av dammen, och upptäckt att ingen av guldfiskarna har dött under vintern.
Upptäckte också att vi faktiskt SER fiskarna tongue.gif
Så det känns ju lockande att strunta i att installera dammfilter-pumpen igen, då det känns som att den rör upp vattnet och gör det grumligt.
Men kan man ha fisk i dammen utan pump?
Eller - hur gör man enklast för att få lite klarare vatten?
kerstin z5-6
att ni ser fiskarna nu beror mer på den svala vatten tempen .. inte så mkt alger ännu,
inte att ni inte har pumpen på
Kör pumpen o skaffa ev ett bättre filter för klarare vatten
Pelle Plutt
Aha.... rolleyes.gif
Jag avslöjar per omgående min egen kunskapsnivå på det här området... blink.gif
Bör man byta vattnet i dammen till viss del?
kerstin z5-6
Nej -byter du vattnet börjar du om från ruta ett -ingen byter vatten i klara skogstjärnar heller -det gäller att få en bra biologisk balans i dammen , det kan ta några säsonger
Ligger dammen så att den är solbelyst större delen av dagen är algblommningen ännu besvärligare -näckrosor o växter som täcker ytan ger mindre grönt vatten smile.gif
Pelle Plutt
Nä..det låter ju rätt självklart när du säger det smile.gif
Nu i eftermiddag har jag i alla fall fått igång pumpen och allt flyter ( blink.gif )
på fint.
Nu väntar jag bara på nya UV-lampan så kanske vattnet inte blir lika grönt i år.
Tack för goda råd!
kerstin z5-6
Uv lampa gav väldigt bra resultat i min damm ! Hoppas den funkar bra i din med smile.gif
160kvm stort hus
WOW!!! Va snyggt kerstin.
kerstin z5-6
tack! balkongen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon