Full version: Fyll min kruka ...
stoffe
.. min fantasi och kunskap e något begränsad på vilka växter som jag klarar av att sköta så.. hjälp smile.gif

läste lite här och kom fram till att kanske stäppsalvia inte vore helt fel.

behöver något som klarar mycket sol och ett par dagar utan tillsyn wink.gif
Alexander-VG-zon3
vad ska det vara för växt .
säsångs växt , full härdig växt ,orangeväxt eller hur det stavas wub.gif wub.gif
stoffe
något grönt(?) rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
bara grönt
oliv,myrten,väderkvarnspalm,dvärgpalm,kanrei palm är ju växter som klara troka,sol även oliv,myrten,dvärgpalm överlever ner till -10c väderkvarns palm ner till -17c . s¨alla dom växterna kan du ta in vid -5c och dom är gröna . sen ska du ha säsångs växter vet jga inte så många och fulthärdiga träd i kruka som är gröna är ju olika barr träd,bambu,buxbum m.m kolla runt på plantskolor vad dom har wub.gif
anilin
Enkla förslag:
Sätt i två pelargoner och en liten Marguerit.
Eller en större Marguerit i mitten och blå hänglobelior runt om.
Eller en Marguerit i mitten och tagetes (låg sort) runt .
Blommar hela sommaren i din kruka om du väljer något av detta.
kerstin z5-6
lavendel , är torktåligt om det är därför du vill ha stäppsalvian ?(som ju är en perenn växt , mer för rabatt.
Taklök är kul och tål mkt torka
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2006, 18:49)
lavendel , är torktåligt om det är därför du vill ha stäppsalvian ?(som ju är en perenn växt , mer för rabatt.
Taklök är kul och tål mkt torka

lavendel är jätte snygga det finns som man kna köpa upp stamde lavendel som är jätte snyggt wub.gif
Lady Hamilton
Jag gillar Rött Blått och Vitt
*En röd pelargon
*En vit margurit
*Några blå hänglobelior smile.gif I samma kruka
kerstin z5-6
hamilton -läser du inte andras inlägg eller härmas du bara laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif Hörre du!

sleep.gif HON föreslog INTE både Margurit, Pelargon OCH lobelior så de så.....

laugh.gif
(Har nu ändrat mitt inlägg lite grann så ingen tror att jag härmas....tsss...skulle väll aldrig jag göra.......... biggrin.gif
kerstin z5-6
Ok ...ok ..
Då tänker jag slå till med något helt icke torktåligt jag med -en vacker röd som klarar sig själv , eftersom den är så stoppljusaktig
Lobelia cardinalis

Säljs som ettårig halvhärdig perenn , blir nära meterhög , o passar utmärkt i blå kruka -en räcker

Alexander-VG-zon3
fast han ville väll bara ha gröna växter eller skulle där vara blommor med wink.gif wink.gif
sen bler det ju lättare om det ska bara vara en växt över sommaren, eller en växt som man tar in ,eller en växt som är fullt härdigt över vintern i kruka
typ
en pelargon är för många en säsångs växt.
oliv är en man tar in i föråd eller vinterträdgård.
en ek är en fulthärdig växt i kruka .
typ lättare om du vet vilket du hadde tänkt dig wub.gif
Lady Hamilton
Vi kan väll fortsätta att "mata" honom med förslag (både grönt o med färger) så får han själv avgöra vad han sedan planterar smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 23-04-2006, 21:30)
Vi kan väll fortsätta att "mata" honom med förslag (både grönt o med färger) så får han själv avgöra vad han sedan planterar smile.gif

ahhahaha japp det är nog smart biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
Ullet
Nåt gräs? Pennisetum purple majesty är görsnyggt i kruka!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ullet @ 23-04-2006, 21:34)
Nåt gräs? Pennisetum purple majesty är görsnyggt i kruka!

där sa du nåt
prydnasgräs är jätte snyggt i kruka som ullet sa
nästan alla gräs sorter klara fullsol å torka wub.gif
själv har jag blåsvingel å pampasgräs som frösådder nu som är fulthärdiga i zon 2
netaave
Plantera tätt så tål det torka bättre.
Kombinera snyggt gräs med ex. strandkrassing som är fint i skymning (vita små blommor) och doftar underbart.
stoffe
tack för alla svar, självklart är blommande växter välkommna oxå(så länge de är tåliga) laugh.gif
suddis
En vit pelargon med tagetesar runt om? Enkelt och snyggt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon