Ljusalfheim
Hej..
Jag behöver lite hjälp från någon som är välbekant med Umeå som bostads-stad.

Jag är i färd med att skaffa lägenhet i Umeå. Tänkte plugga vid Umeå universitet.
Men har alldrig varit där och har ingen i min bekantskapskrets som kommer därifrån.

Det jag vill veta är hur de olika områdena är att bo i, rent generellt.
alltså, vilka områden som är stökigare än de andra osv..

Jag har ju inte möjligheten att fara upp för att ta en titt på lägenheterna, så jag kommer nog hyra lägenhet i blindo, varför det kan vara en god idé att veta om området är stökigt eller ej etc..
netaave
Kompisarna bodde på Geografigränd eller nåt sånt, nära till utbildning och dom trivdes jättebra.
Han gick lärarhögskolan.
Trädet (ZonV)
Tunnelbacken= billiga, småslitna området ( 60-talshus), nära till UU (5-10 min cykel). och till Centrum (högst 15 min)
Ålidhem= Bättre rum/lägenheter än T. lite dyrare. nära UU och C dvs 15-20 min cykel), studentgettot.....
Berghem= närmast U ev. risk för radonhus... har jag hört.
Ålidhöjd= fina lägenheter/rum. Långt till C (25- 30 min )och UU ~15min cykel.

Detta är Bostadens studentlägenheter/områden som jag har uppfattning om.
kerstin z5-6
Även Mariehem och Marieberg /dal ligger på cykelavstånd fr UU -cykelvägarna är väl utbyggda i stan . Lokaltrafiken likaså , men de områden du redan fått tips om inkusive dessa är bra
På Ålidhem -studentgettot var det i alla fall på min tid studentrumsboenden i korridor
antar att de är kvar
pedagoggränd tex -de heter alla något med gränd
Lycka till med studierna
Du kan även få bra tips via studentföreningen smile.gif
Tatta
Sedan finns det även helt ok studentrum på Nydala området.
Det känns finare än på Ålidhem & ökända fysikgränd.. fast gillar du party så är det kanske där du ska befinna dig smile.gif

Har aldrig bott där själv men pluggar där fast jag bor lite utanför .
netaave
Ålidhem känner jag igen, det är nog där mina vänner bodde.
Dom bodde i en trea i området, och det var väldigt bra gemenskap. Grannarna hjälpte dom med deras dotter m.m. trots att dom inte hade barn själva.
Dom är tillbaka i Uppland nu men pratar ofta och gärna om Umetiden.
kerstin z5-6
Området vid Nydala sjön heter Tomtebo om jag inte minns fel

Umeå är en jättetrevlig stad om man är ung och studerar smile.gif
Tatta
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-04-2006, 07:05)
Området vid Nydala sjön heter Tomtebo om jag inte minns fel

Umeå är en jättetrevlig stad om man är ung och studerar smile.gif

Nja, det finns alltså studentrum PÅ Nydala .
Tomtebo är en bit ifrån smile.gif
Ljusalfheim
Tack för era svar wub.gif

Men vad säger ni om boende på bottenplan i Umeå.
Är det något som jag bör unvika eller är det alltigenom lugna områden?
salomo
Hej!

Har själv bott i Ålidhem 5 år, Ålidhöjd 1 år. Ålidhem är både lugnt och icke. Det bor många människor där, där allas ursprung är väldigt olika, dvs det är inte det lugnaste området i stan. Har däremot bott där i fem år och bara blivit bestulen på någon småfranska i köket en gång, inget värre :-) Ålidhöjd är mycket fräscht och tjusigt, men lite längre (bara något) till stan.

Berghem är mycket villor och därmed lite lugnare. Många dyra bostadsrätter där men visst finns även hyreslägenheter, men de brukar vara svåra att få. Nydalahöjd är byggt efter 1995-96 och därmed fräscht men saknar bra närservice (butiker mm). Fin natur dock.

Sportar du? Då är nog www.iksu.se intressant. Ålidhöjd är närmast, därefter Nydala samt Ålidhem.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon