Full version: näring
Alexander-VG-zon3
hej hej

satte en potatis i en kruka som har växt som ogräs . och nu i da har jag skolatom dne i större kruka så jag undrar vad ska man göda dom med

tack tack
Hannele
CITAT (flaxss @ 23-04-2006, 18:02)
jag undrar vad ska man göda dom med

Bra fråga. Hönsgödsel är bra, läs om odling här.
Susanne i Linköping
satte en potatis i en kruka som har växt som ogräs . och nu i da har jag skolatom dne i större kruka så jag undrar vad ska man göda dom med

Om krukan har vuxit som ogräs skulle jag gärna vilja veta vad du gödslat med, mina krukor är lika små vad jag än göder med. laugh.gif

Skämt åsido, växer blasten ovanligt frodigt har potatisen fått för mycket gödsel och ska inte ha något mer på ett bra tag. För mycket kväve ger mycket blast men lite potatis. Annars lär potatis gilla gödsel med mycket kalium, finns t ex i träaska.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Susanne i Linköping @ 23-04-2006, 21:35)

Om krukan har vuxit som ogräs skulle jag gärna vilja veta vad du gödslat med, mina krukor är lika små vad jag än göder med. laugh.gif

Skämt åsido, växer blasten ovanligt frodigt har potatisen fått för mycket gödsel och ska inte ha något mer på ett bra tag. För mycket kväve ger mycket blast men lite potatis. Annars lär potatis gilla gödsel med mycket kalium, finns t ex i träaska.

hahahahahahahahhahaahha
blasten är bara typ 2cm högt själva potatisen så var hela krukan fylldmed rötter . så jag tänkte nu när dne är i större tänkte jag göda så där bler potatisar wub.gif ska visa med bild
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 23-04-2006, 21:34)
jag undrar vad ska man göda dom med

Bra fråga. Hönsgödsel är bra, läs om odling här.

tack för länken ska läsa igenom det wub.gif
Alexander-VG-zon3
det är en King Edward tror jag. vad knepiktg det låter med odla potatis . min har blövit grön kan man inte äta dom då eller å vad menar dom med jorden

bild
Susanne i Linköping
Flytta plantan till en större kruka, typ 10-litershink (med hål i botten). Ställ bara jordklumpen på botten och fyll på lite jord bara så potatisen täcks, sen kupar du genom att fylla på med mera jord vartefter blasten växer upp. Då hålls potatisen (även de nya som bildats) täckta med jord och blir inte gröna.
Alexander-VG-zon3
oki så som det är nu
ska jag köpa en större kruka å plantera den i den sne kupa upp jorden när dom växer högre wub.gif
men nu ska det nog gå bra får kankse nån potatis nån gång under sommaren tongue.gif wub.gif
Whiskuchi
Annars lär potatis gilla gödsel med mycket kalium, finns t ex i träaska.

Underbart, då har jag nån mer stans att göra av pelletsaskan wink.gif biggrin.gif
nina L
Annars lär potatis gilla gödsel med mycket kalium, finns t ex i träaska.

Aska gör att potatisen får skorv.
Susanne i Linköping
Skorv av aska, det låter ju inte så bra. Det där med kalium och vedaska läste jag om i boken "Potatis - mycket mer än Bintje", själv brukar jag bara gödsla med kompost.
Whiskuchi
CITAT (Susanne i Linköping @ 29-04-2006, 11:35)
Skorv av aska, det låter ju inte så bra. Det där med kalium och vedaska läste jag om i boken "Potatis - mycket mer än Bintje", själv brukar jag bara gödsla med kompost.

En potatisbok bör väl veta vad de skriver om...? wacko.gif
Jag kan prova att gödsla hälften med aska, hälften utan. Så kommer en utvärdering i höst kanske wink.gif
Alexander-VG-zon3

här är min potatis denna vecka har även gödat den wub.gif
Alexander-VG-zon3
fast jag har glömnt att kupa upp jorden kom på det nu när jag läste igenom tråden wacko.gif sad.gif wink.gif
har inte planterat om den heller usch fy får börja sköta min potatis blink.gif blink.gif
Susanne i Linköping
Japp, dax att kupa den! laugh.gif Ner med den i en större kruka och så på med några centimeter jord så knölen inte syns!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Susanne i Linköping @ 29-04-2006, 11:35)
Skorv av aska, det låter ju inte så bra.

vad är skorv wink.gif wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du läsa och se bild på skorvig potatis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon