Full version: Dahlior?
Elisabeth P
Jag sparade tre dahliaknölar från i fjol, som nu har legat hela vintern i garaget. Mörkt och svalt, men de ser stendöa ut. Nu har jag satt dem i jord under lysrör. Hur lång tid ungefär kan man räkna med att det tar innan de vaknar? De har stått ca en vecka nu, men inget vekar hända sad.gif ?
Lisa
Maria i Helsingborg
Dahliaknölar SER heldöda ut innan de tagit fart......

Jag stoppar mina i kruka med jord och vattnar igenom. Sedan gör jag INGET innan de skjutit upp genom jorden. Då fortsätter jag vattnandet och låter dem vandra ut och in mellan trädgård och hus - för värme och ljus. Det kan ta ett par veckor. Det ordnar sig säkert smile.gif
Elisabeth P
Jag lät några cm av den gamla plantan vara kvar och sticka upp ovan jord om du förstår vad jag menar. Den biten ser även den heldöd ut. Skulle jag klippt ner ända till rotknölen och låtit allt vara under jord?

Hur mycket vattnar du när du säger att du vattnar igenom? Jag har fått för mig att den inte kan ta upp vatten ordentligt innan den kommit igång och därför vattnat ytterst sparsamt - är det okej?

Lisa
Lady Hamilton
CITAT (Lisa:) @ 23-04-2006, 22:09)
......Jag lät några cm av den gamla plantan vara kvar och sticka upp ovan jord om du förstår vad jag menar. Den biten ser även den heldöd ut.......Lisa

smile.gif Lugn Lisa den skall se heltdöd ut, det nya kommer ner i från knölarna
lissa
Jag gav också min till synes tomma kruka lite vatten och satte den i halvskugga, och den har 2 blad nu, såg idag att en stängel till är på gång i andra änden av krukan. Ska bli kul att se vad som händer, det är nämligen första "omblommningen" den har smile.gif
stina
En liten "trådstöld": Kan jag börja flytta ut mina dahlior på balkongen under dagen nu (Stockholm). Dom växer så det knakar och jag är rädd att det är för mörkt där dom står inne i gästrummet. Sen är det väldigt varmt inne också ju, och jag tänkte att jag kanske bromsar dom lite om dom får komma ut på dagarna. Vad tror ni? Det gäller också gladiolus och stockrosor.

Hjälp med råd nån snälling!!!! huh.gif

/Stina
Anki V
Mina står ute alla dagar med över 0 så snart jag börjar skymta första groddarna. Jag har det som du, för varmt och för mörkt inne. Det är mer än fullt både i fönster och under lysrör.

Jag praktiserade samma förra våren och det gick aldeles utmärkt. Jag hade jättefina dahlior!

Det viktiga är väl bara att man inte glömmer dom ute någon natt när det blir minus för då kan det vara "kört". wink.gif

Anki
stina
Tack snälla för det glädjande beskedet! Imorgon bitti åker dom ut hela bunten! rolleyes.gif
Anki V
Du måste avhärda på precis samma sätt som allt annat som stått inne (fast det räknade du väl ut själv laugh.gif laugh.gif )

Jag klarar mina utan "avhärdning" eftersom de står ute redan från 1:a skymt av grodd.

/Anki
stina
Jag tänkte ställa ut dom på morgonen, i skugga, och så får dom stå där tills jag kommer hem från jobbet. Det borde väl funka?
lilla mamma
i kallväxthus då, där det aldrig blir minus förutom vid -10, skulle det gå?
Elisabeth P
Då finns det hopp laugh.gif /Lisa
Ciczi
Mina dahlior ska åka i backen i morgon om vädret tillåter. Jag gör inget med dem under hela vintern. De bara ligger i sin lilla sandlåda och dräller.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon