jeanette.rundqvist
Hej!

Min fina myskmadra är på gång, men den börjar ta väldigt mycket plats! Den växer ut i gräsmattan och snärjer in sig här och var. Kan myskmadra inkräkta på andra perenner och gräsmattan så att den blir outhärdlig? Ska jag rensa bort kring känsliga "grannar"? Eller gör den ingen skada i längden, utan är bara vacker och väldoftande..?

MVH Jeanette
Xelma
Jag tror den är rätt lätt att hålla i schack med ytliga rötter. Men den växer kraftigt om man inte håller efter "kanterna". Den borde inte kväva grannarna, men det kan ju bero på vad de är?
jeanette.rundqvist
Hej och tack för svaret!
Mina andra perenner är väl egentligen ganska tåliga, till exempel olika slags nävor, astilbe och backsippor. Men jag har också ett par blå bergvallmo i närheten, och är lite rädd att den kanske försvinner så småningom.
Kanske hjälper det att sätta någon typ av sten som kan avgränsa gräsmattan från rabatterna?
Jag tycker också att på vissa ställen är rötterna inte så ytliga, utan har grävt ner sig ganska djupt...
Men det är ju tur att jag gillar att greja i trädgården! Jag lär inte bli sysslolös!

Hälsningar Jeanette smile.gif
Gloriana
Myskmadra är fint men jag har den bara där den inte kan smita. Det låter dock konstigt att den klarar sig i gräsmattan huh.gif . Rötterna är rätt ytliga men den växer med blixtens fart när den kommit igång. Mao, begränsa framfarten.
jeanette.rundqvist
Hej och tack för ditt inlägg! Jag har blivit övertygad om att det är bäst att hålla efter mina plantor!
Lycka till med de egna odlingarna! Nu måste jag ut och rensa! smile.gif

Hälsn. Jeanette
Margaretha
Någon föreslog att man skulle plantera myskmadra där man har kirskål. Den skulle kunna ha vissa förutsättningar att "bekämpa" kirskålen! Skulle inte vara så dumt, men jag har ännu inte provat! smile.gif
zaaritha
Jag skulle då hellre ha den blygsamma, fina myskmadran, än kirskål!
Merlin
Visst växer myskmadra som ett ogräs men ett nyttigt ogräs!

Man kan koka ett jättegptt te mot migrän av bladen (ej stjälken dåp den innehåller för mycket Cumarin):

1 g torkade blad

1 dl kokande vatten

Låt dra 5 -10min

Eller så kan du lägga blommorna och några avbladen i vitt vin i en halvtimme - det är ljuvligt smile.gif
gunnelö
Att myskmadran håller efter kirskålen stämmer i alla fall inte i min trädgård. Skulle jag inte hålla efter kirskålen på våren så har jag en känsla av att den skulle ta över myskmadran. Dessutom är kirskålen svårrensad i myskmadran. Man vill ju inte gäna skada myskmadran för den är ju SÅ fin! rolleyes.gif

Gunnel Ö
Whiskuchi
Nu blev jag nyfiken och vill veta mer om myskmadran. Någon som har fina bilder? rolleyes.gif

edit: kom på att jag ju kan söka på Odla's förstasida :oops:
Myskmadran var ju jättefin, en sån (eller sju) ska jag bestämt införskaffa smile.gif

*lånar bilden från artikeln*
jeanette.rundqvist
Tack för alla era svar! Ska testa det där med teet när blomningen börjar! Själv brukar jag ta in en bukett och torka den. Det doftar otroligt gott, inte påträngande som en del dofter är, utan alldeles lagom... man vill faktiskt stå kvar en stund och lukta lite till...

Ha det gott, och hoppas ni alla får en fin odlingssäsong!

Hälsningar Jeanette

biggrin.gif
Mia, zon 3
Mitt favoritställe för myskmadra är som marktäckare i häcken (häcken runt tomten, alltså, eventuella vitsare göre sig icke besvär laugh.gif ). Eftersom det är en skuggälskare, och har ytliga rötter, så funkar det kanon. Har inte tänkt på hur det blir mot gräsmattan... det växer så mycket annat där så det märks inte ändå.
mulle
I Monets trädgård i Giverny finns stooooora områden av myskmadra, den täcker marken mellan träd och buskar. Här och var sticker det upp tulpaner.
Det är så läckert!
Mulle
Merlin
I min skugg-rabatt växer myskmadran just nu smile.gif tillsammans med
-blomfunkia (gröna blad m. vita ränder)
-alpclematis (vit)
-lungört (vitprickig)
-ramslök
-vitplister (växer enormt/varning:) )
-trädjon

Myskmadran är ett fint komplement till de flesta skuggälskande växter, men växer även bra i halvskugga.
mulle
Merlin, tror du att jag kan kombinera lungört och myskmadra i en stor rabatt eller finns det risk för att myskmadran blir högre än lungörten?
Jag har Sissinghurst White men det finns lite luckor mellan plantorna.
Mulle
Merlin
Myskmadran och lungörten växer bredvid varandra i min rabatt. Sissinghurst white kommer att passa mycket fint med myskmadran och den kommer att bli högre än den, myskmadran är ju en krypande växt. Jag tycker att det är jättefint med kontrasten mellan lungörtens prickiga blad och myskmadrans bladform och fina vita blommor smile.gif
mulle
Tack! Då ska jag presentera dem för varandra!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon