|
Hej happ! Vi är hyfsat nya husägare & har en trädgård som vi än idag inte riktigt vet vad som väntar oss. En sak som vi däremot VET är att den ej innehåller ngn sandlåda åt våra barn. Barnen är någorlunda stora (6,8 & 10år) så jag inbilla mig att en sandlåda skulle inte behövas men när jag tog upp den tanken med dem så slog det bakut på en gång  Så, vi måste med andra ord göra en snadlåda. Nu till saken... Är det ngn som har tips på en bra hemsida med fina beskrivningar på hur man gör en sandlåda.. egna tips.. ja allt som hör dit till. Kanske finns det bra & billiga(???) att köpa färdiga??
Jag satt just och bläddrade i ett reklamblad från Coop. De säljer sandlådor för 99 kronor. En sån får det nog bli här för lillkillen har precis upptäckt hur roligt det är att gräva i det blivande grönsakslandet...
CITAT (viso05 @ 23-04-2006, 19:57) Jag satt just och bläddrade i ett reklamblad från Coop. De säljer sandlådor för 99 kronor. En sån får det nog bli här för lillkillen har precis upptäckt hur roligt det är att gräva i det blivande grönsakslandet... Hur stor är den då? Risken är nog att den är för liten för 3 stycken barn
Ja, det är den nog, 118*118*16 cm. Inte vidare stort alltså...
netaave
23-04-2006, 20:48
Var bor du? Vi ska göra oss av med vår!
Mad Man
23-04-2006, 21:15
Gjorde en sandlåda till barnen förra året. Valde och göra den själv, eftersom jag inte hittade någon färdig som var tillräckligt djup. Är den inte tillräckligt djup så kommer ungarna snabbt ned till botten.
Så den jag gjorde blev 50 cm djup. Och 1.5*1.5 meter stor. Köpte otryckt virke, eftersom det trycka innehålle massa skit. Dessutom hinner ungarna växa ifrån sandlådan innan den har brutits ned.
CITAT (netaave @ 23-04-2006, 21:48) Var bor du? Vi ska göra oss av med vår! Vi bor några mil norr om Umeå  Troligen en bit från dig, tyvärr.
CITAT (Mad Man @ 23-04-2006, 22:15) Gjorde en sandlåda till barnen förra året. Valde och göra den själv, eftersom jag inte hittade någon färdig som var tillräckligt djup. Är den inte tillräckligt djup så kommer ungarna snabbt ned till botten.
Så den jag gjorde blev 50 cm djup. Och 1.5*1.5 meter stor. Köpte otryckt virke, eftersom det trycka innehålle massa skit. Dessutom hinner ungarna växa ifrån sandlådan innan den har brutits ned. Ja det blir nog ett hemmabygge trots allt. Makens svar var dock.. "det lär ju inte va hägsta prioritet iaf." Vi har en hel del målningsarbete att göra, en altan som ska ändras & så även en bro. Ett garage ska troligen byggas om också... Dock är jag av åsikten att om barnen har sitt så får vi vuxna arbeta mer  Vi får väl se
CITAT (Tatta @ 24-04-2006, 07:30) Dock är jag av åsikten att om barnen har sitt så får vi vuxna arbeta mer Det tror jag att du har alldeles rätt i! Jag har själv fyra barn och hus med renoveringsbehov, så jag monterade både gungor och sandlåda i helgen...
CITAT (Ingo @ 25-04-2006, 16:25) CITAT (Tatta @ 24-04-2006, 07:30) Dock är jag av åsikten att om barnen har sitt så får vi vuxna arbeta mer Det tror jag att du har alldeles rätt i! Jag har själv fyra barn och hus med renoveringsbehov, så jag monterade både gungor och sandlåda i helgen... Mmm  Det är så jag tänker. Familjen innan oss lämna kvar ett gungställning  Där finns redan 2 gungor & så har vi en egen som jag ska sätat dit också, då behöver de inte ens slåss om dem
Vi har en stor sandlåda drygt 3x3 m. Hela byns ungar älskar att leka i den. Här finns 11 barn i åldrarna 3-12 år. Observera att 12 åringen har lika roligt som de andra. Mitt tips är att bygga en stor! De andra familjerna har mindre sandlådor och där är barnen i princip aldrig.
Mad Man
26-04-2006, 21:09
CITAT (Leia @ 26-04-2006, 08:28) Vi har en stor sandlåda drygt 3x3 m. Hela byns ungar älskar att leka i den. Här finns 11 barn i åldrarna 3-12 år. Observera att 12 åringen har lika roligt som de andra. Mitt tips är att bygga en stor! De andra familjerna har mindre sandlådor och där är barnen i princip aldrig. Hm... Man kan fundera på om man verkligen vill ha hela byns ungar på tomten...
*Felix matte*
26-04-2006, 21:21
CITAT (Mad Man @ 26-04-2006, 22:09) CITAT (Leia @ 26-04-2006, 08:28) Vi har en stor sandlåda drygt 3x3 m. Hela byns ungar älskar att leka i den. Här finns 11 barn i åldrarna 3-12 år. Observera att 12 åringen har lika roligt som de andra. Mitt tips är att bygga en stor! De andra familjerna har mindre sandlådor och där är barnen i princip aldrig. Hm... Man kan fundera på om man verkligen vill ha hela byns ungar på tomten... Inte för att jag bott i villa med egen tomt... men här har ändå gårdens barn brukat samlas. Alla har trivts och jag har bara tyckt det var roligt att baka bullar och bjuda på... Ordna tävlingar och gårdsstädning mm mm Det hände att någon var lite "jobbig" men det fixades enkelt med en pratstund och genom att ge h*n uppdrag.. som t.ex att vakta cyklar medan man själv var bortrest. Fortfarande idag hälsar de glatt på en och kommer och pratar. Barn är aldrig för många
Eva 33c
26-04-2006, 21:33
CITAT (Tatta @ 24-04-2006, 07:30) Ja det blir nog ett hemmabygge trots allt. Makens svar var dock.. "det lär ju inte va hägsta prioritet iaf." Om inte sandlådebygget blir av så köp sand iallafall! Jag vet en familj som köpte hem en stor sandhög, jag tror de skulle ha den till något speciellt, men innan någon visste ordet av så hade barnen invaderat sandhögen och hade hur kul som helst! Kanske har ni någon plätt där ni helt enkelt kan tippa en rejäl sandhög? En sandlåda hänger med längre än man tror i barnens liv. Jag fick inte ta bort våran förrän vår dotter hade fyllt 10, och jag tror hon saknade den lite ändå ...
Inga från Närke
30-04-2006, 17:21
nybyggare
16-05-2006, 19:53
Byggde en sandlåda förra sommaren. Tog tryckta reglar (2"6 ) till sidor. Måtten är väl ca 2,0 X 1,5 m. Lätt att spika ihop till en rektangel. Spikade sittbrädor runt om av trallbrädor.Tog markduk som botten och stiftade fast i sidoreglarna. Utan botten blir det en massa ogräs i lådan plus att sanden regnar bort. En tät botten av brädor eller skivor gör att regnvatten blir stående och låter löv och annat ruttna! Luktar bäver! Barnen bryr sig i och för sig inte nämnvärt men det gör du, jag lovar!!! (Vi hade den lösningen tidigare) Hade två gamla alufönsterbågar, som jag klädde med hönsnät, och satte på gångjärn. Kattsäkra luckor som barnen lätt öppnar och stänger själva! Går att göra träramar också! Jobbet tog en dag, och jag gjordet själv, för det var ju " inte högprioriterat " enligt mannen! Har nu omväxlande konditori, småstad, motorväg, djurpark mm i lådan. Ungarna leker bra själva, så jag får såga staketspjälor ifred!
Maggan H
26-05-2006, 12:10
Jag har sett en bra lösning på färdigköpt sandlåda, vet dock varken mått, pris eller inköpsställe, ville bara säga att det finns en variant med lock som fälls upp som då automatiskt blir 2 träbänkar att sitta på.
karavanen3
07-01-2010, 12:49
Kontakta lekplats.se. De har gratis ritningar på sandlådor och kan även hjälpa dig att bygga en sandlåda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|