Belladonna
08-05-2003, 08:25
Det finns ett träd/buske med lila blommor på bara grenar och den blommar tidigt på våren vad kan den heta??
Kan det vara
Tibast du menar?
Men den brukar bara bli runt metern hög.
Hannele
08-05-2003, 09:11
Tibast är den giftigaste busken vi har - dödligt giftig i värsta fall.
Jag har respekt för den. Bären är värst.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/thymelaea/...hn/daphmez.html
Hittade ingen skillnad på länkarna!
Louise i Göteborg
08-05-2003, 10:07
Hybridkejsarolvon? Mer rosa änn lila kanske men större än tibasten, mer som ett träd. Och hur är det med tamarixen? den är lila fast kanske inte så tidig
Prunus??? Massa prynadskörsbär blommmar rosalila på bar kvist.
Belladonna
09-05-2003, 08:29
Jag vet iallafall att den bär inga bär/frukter och att trädet står i full blom nu
Och att det inte är Tibast
Louise i Göteborg
09-05-2003, 08:39
Då skulle jag tro det är en prunus av något slag.
Det finns massvis av olika sorter och de flesta bär ingen frukt.
Hur ser blommorna ut? Som äppleblom fast mindre? Dubbla?
För det är väl inte en azalea vi pratar om? Dom blommorna ser ut som rodhondendron fast mindre?
Jag hade också gissat på tibast, men nu när det inte är det kanske det kan vara en dvärgmandel? Visserligen mer åt rosalila hållet. Min är på gång med knopp nu i zon 3.
Tibast är en märklig buske. Kan blomma mycket ymnigare än den bild som Berith lade in från virtuella floran. Det ser overkligt ut med en sådan lila blom som kommer så tidigt och jag blir förvånad varje år!
Vilken zon är det du sett den lilablommande i, Belladonna? Och vilken miljö - dvs tror du den är planterad eller vild? Hur stor är busken? Tornar, taggar?
Magnolia kan vara antingen som en buske eller ett träd,
förekommer i lite olika ljusa och mörka rosalila nyanser.

Belladonna
12-05-2003, 08:28
Det är ett träd och växer i Södra Dalarna och jag vet inte om den är vild eller planterad troligen det sista, trädet växer på en trädgårdstomt.
Dessutom har jag ett foto i datan på trädet, men förstår inte hur jag ska lägga in det skulle hemst gärna vilja veta hur jag ska göra är det nån som vet?
en liten bild på min tibast

så mysig när den kommer med sina blommor o länge sitter dom
belladonna försök att skaffa dej ett album här på odla o så använd dej av hjälp funktionen så ska du se att du får upp en bild
använd testforum o öva skrik om du behöver mer hjälp
lycka till
CITAT (Belladonna @ 12-05-2003, 09:28)
Det är ett träd och växer i Södra Dalarna och jag vet inte om den är vild eller planterad troligen det sista, trädet växer på en trädgårdstomt.
Dessutom har jag ett foto i datan på trädet, men förstår inte hur jag ska lägga in det skulle hemst gärna vilja veta hur jag ska göra är det nån som vet?
Om du skapar ett fotoalbum här på odla.nu och sedan kopplar det till användarindentitet, så kan du visa bilder.
Väntar med spänning....
Kan ju vara prydnadskörsbär, t.ex. japanskt körsbär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.