HönaBöna
23-04-2006, 19:01
Hej,
jag har planterat en lindhäck idag. Funderar på att täcka jorden med täckbark för att slippa rensa så mycket ogräs + att vattnet kanske inte avdunstar så fort som det skulle gjort utan täckbarken.
Men når regn och bavattning ner till plantorna om jag lägger på täckbark ??
Ska man vänta tills häcken har etablerat sig innan man lägger på barken ?
Katarina H
24-04-2006, 16:33
Även om det heter TÄCKbark så släpper den igenom vatten. Barken är i småbitar. Jag tycker verkligen att täckbark är att rekommendera.
CITAT (Katarina H @ 24-04-2006, 17:33)
Även om det heter TÄCKbark så släpper den igenom vatten. Barken är i småbitar. Jag tycker verkligen att täckbark är att rekommendera.
Jag har vräkt på vanlig tallbark som blivit över vid vedhuggningen. Antar att det funkar lika bra som pinjebark som man kan köpa, pinje är väl inget annat än exotisk tall?!
Räcker det med täckbark när man anlägger nytt eller bör det vara markväv under? I så fall vilken sort? Hur får man tag in större mängder av täckbark och ev markväv till bra pris?
/Tone (som tidigare alltid har rensat rotogräs i alla nyetableringar)
Enligt påsen med täckbark verkar det inte behövas någon markduk om jorden är ogräsfri. Då lägger man bara på ett lager med 5 cm täckbark.
Hannele
25-04-2006, 10:34
CITAT (HönaBöna @ 23-04-2006, 20:01)
Ska man vänta tills häcken har etablerat sig innan man lägger på barken ?
Här finns några svar. Själv abvänder jag Barkmull.
Täckbark tjäl kväve och man får se till att gödsla lite extra, när buskarna har etablerat sej.
Killensomvillhagrönafingrar
25-04-2006, 10:37
Om jorden är ogräsfri kanske det fungerar med enbart täckbark
Men jag har inte en cm2 i hela trädgården som är hel ögräsfri så jag tar garanterat väv under.
Tom med väv är man inte helt säker enligt min erfarenhet
Men jag har kirskål och det är väl trädgårdens motsvarighet till Alien (i Alien filmerna) överlever allt och dyker upp på de mest öväntade ställen.
Big Gardener
25-04-2006, 11:44
Precis. Enbart täckbark är ingen garanti för att få bort ogräs. Man kan oftast kväva det ettåriga fröogräset, men de perenna ogräsen finns kvar och kommer tillbaka. Som Hannele också skriver så minskar det lättilgängliga kvävet i marken där täckbarken ligger. De nedbrytande organismerna som bryter ned täckbarken konsumerar mycket kväve.
Däremot är täckbark bra som fuktighetshållare, men det krävs ändå att man vattnar vid etablering. Även täckbarken konsumerar mycket vatten, men håller också fukten kvar i marken på ett annat sätt än vid barmark. Men marken och växtrötterna behöver syre också och därför får man aldrig lägga för tjockt lager. Det man bör akta sig för är att inte täcka rothalsar och stammar med täckbark eftersom detta kan leda till rothalsrötor och barkskador. Dessutom får man tänka på att sorkar trivs ypperligt i tjocka lager med barkflis och täckbark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.