Full version: Att skaffa hund...
Elanah
Nu har jag och min sambo bestämt oss för att skaffa hund. Min sambo kommer vara hemma vaje dag fram till i höst och det känns som ett bra läge nu. Både min sambo o jag är uppvuxna med hundar men har aldrig haft en "egen". Det känns som att vi vet vad som krävs men jag undrar ändå om ni har några särskilda tips o råd att ge?

Vi skulle gärna vilja ha en bearded collie, det verkar vara en hund för oss wub.gif . Ngn som har erfarenhet av en sådan?
cic
Har en arbetskamrat som har två "berdisar". Håller på med agillity.

Men det enda råd jag vill ge är att läsa massos av böcker. Hälsa på folk som har den hundrasen och ställa ALLA frågor. Välja kennel med omsorg.

För oss tog det ca två år från det att vi bestämt oss för att skaffa hund tills faktiskt köpte en.

Det absolut viktigaste rådet jag vill ge är att verkligen tänka igenom och skaffa rätt ras. Inte den hundras som ni tycker är sötast.
*Felix matte*
Ingen erfarenhet av Bearded collie men det låter som jättebra att sambon kommer att vara hemma så valpen slipper lämnas ensam. smile.gif
Emma
Jag har en bearded collie och jag tycker att de är helt underbara.
Jag känner också ett par och har träffar några på promenader.
Jag vågar nog säga att alla har varit väldigt positiva hundar som utstrålar en otrolig livsglädje.

Det är aldrig några problem med andra hundar och hon älskar människor.
Detta tror jag är ganska rastypiskt, det är ingen dominant ras.

Enda nackdelen som jag ser det är att det fastnar pinnar och div. naturmaterial i den långa pälsen och eftersom Sertina älskar skogen och inte pälsvård, klipper vi hennes päls.
Jag skulle därför inte rekomendera en beardis till en pedantisk familj som vill ha ett väldigt rent hem. Om de inte älskar att dammsuga förstås.

Det finns någon bild på henne i mitt album men jag kan lägga upp flera.

Här är en sida där du kan läsa mera: http://www.sbc-beardedcollie.com/

Du får gärna fråga mig om du undrar något.

Hälsningar Emma
Elanah
Den sidan har jag redan kikat på =)
Vad fin hon var wub.gif

Det är ingen som vet ngn beardis valp till salu? Det had ju varit bra om vi fick tag på den innan sommaren o det e ju inte säkert kennlarna har ngn nu ( vet att jag tycks ha bråttom men det e för hundens bästa)
Elanah
Nu har vi pratat med några uppfödare och ska åka för att titta på 2 kullar valpar till helgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon