Full version: Plana ut gräsmattan
Mad Man
Vill ha lite feedback på planerna inför årets första projekt.

Min gräsmatta övergår i en ganska brant slänt med stefandria. Sista biten av gräsmattan sluttar av vilket gör att man får kliva omkring i stefandrian varje gång grabben spelar boll. Så min plan är att plana av gräsmattan och samtidigt få en kant som gör att bollarna stannar kvar.

Tanken är att stätta rabattkant med armeringsjärn bakom. Orsaken till det var att jag inte hittade något som var tillräckligt högt (30-40 cm) och samtidigt verkade vara enkelt att göra. Med armeringsjärnen hoppas jag slippa slå ned rabattkanten.

På området som skall planas ut tänkte jag sedan lägga fylle som blivit över från förra året följt av ~20 cm matjord blandat med sand och kompostjord. Det borde väl bli en fin grogrund för grässmatta?

Och sedan platta till, men hur? Ytan är ju 20*2 meter, så att platta till den för hand/fot verkar svårt. Frugan föreslog vibratorplatta, men blir det verkligen bra?
Susanne i Linköping
Det är väl bra dränerat bara så du inte får vatten stående?
*Felix matte*
CITAT (Mad Man @ 23-04-2006, 22:27)
Min gräsmatta övergår i en ganska brant slänt med stefandria.

Vad är Stefandria? Letade på Google men där fanns inget unsure.gif
Mad Man
Liten Stefandra tror jag den egentligen heter, men hemma går den under namnet "Stefan II"

Väldränerat tror jag det är. Åtminstonde har jag inget problem med stående vatten idag. Underlaget är sprängsten och fylle.
Mad Man
Har börjat arbetet nu och än så länge funkar det bra. Hade från början tänkt mig ett 10 cm jord/sand lager överst, men börjar nu bli osäker om det räcker. Det jag lägger under är en blandning av jord och lera och den bli ganska kompakt när den är blöt.

Så frågan är om 10 cm räcker??
kerstin z5-6
Stephandra incisa crispa. 0,4 m. Utbrett växande marktäckare med vacker höstfärg.smile.gif

Jag tror 10 cm räcker -du kanske vill ha nåt annat när fotbollsspelandet flyttas till annat ställe om nåt år smile.gif
linvik
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-05-2006, 11:44)
Stephandra incisa crispa. 0,4 m. Utbrett växande marktäckare med vacker höstfärg.smile.gif

Oj, mina Stephanandra är nog en meter hög och väldigt vida i omkretsen. Ganska trist men fyller ut bra om det är vad man vill åt.
Mad Man
CITAT (linvik @ 14-05-2006, 18:16)
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-05-2006, 11:44)
Stephandra incisa crispa.  0,4 m. Utbrett växande marktäckare med vacker höstfärg.smile.gif

Oj, mina Stephanandra är nog en meter hög och väldigt vida i omkretsen. Ganska trist men fyller ut bra om det är vad man vill åt.

Dessutom är den ganska bra på att ta bort marktäckare man inte vill ha (ogräs, gräs etc), eftersom den "anfaller" uppifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon