Full version: amerikanska blåbär
malin72
köpte idag amerikanska blåbär

hur ska jag plantera dom??? unsure.gif
läste att man ska ha torv...vilken sort..
eller ska man bara gräva ner dom i vanlig jord sad.gif
hoppas någon har bra erfarenhet för vi vill ju såklart få bär wub.gif wub.gif
eugenia
Hej
Du behöver en jord med lågt ph-värde till am- blåbär. Du kan använda rododendronjord. De vill ha en solig plats att växa på.
malin72
ok tack då ska jag på jord jakt idag och sen bestämma var dom ska få sitta rolleyes.gif
soulfire
hej jag har precis satt amerikanska blåbär på en gammal granodlingsjord, där trivs de. Man kan också mylla ner boklöv som är försurande med rododendron/torvjord. En sak som jag inte visste är att det är bra att ha två olika sorter för då får man fler bär, även om det står att de är självfertila.

hälsningar
soulfire
malin72
han jag köpte av var snäll och informerade om att man skulle ha 2 så det blev så....
köpte jord och torv idag nu är det bara platsen kvar att hitta laugh.gif
therese.kvist
Vart köpte du dina buskar?
Jag var på ulriksdals slottsträdgård idag, tyckte
285 kr st. var mycket!!!
Vad betalade du???
malin72
jag köpte mina i kungsan på trädgårdsdagarna 65 kr st lite skillnad ohmy.gif
malin72
hm nu vet jag inte riktigt unsure.gif unsure.gif läste att amerikanska blåbär ska ha blåbär gödsling eller ingen alls vad är det???????? unsure.gif
vad har ni och går det bra, växer dom och frodas???
malin72
någon som vet???? unsure.gif unsure.gif
lilla mamma
Min köpt på Blomsterlandet står i vanlig jord, är fulla med knopp och växer på fint. De ska vara oberoende av att ha andra intill, men skit samma grannen har en buske av dito bär. Min info stod på pappret som var med
lilla mamma
Jo, grannen har bott i sitt hus och busken följde med, de har inte gjort nåt åt den, de visste inte ens vad det var. Det är bara en och den står också i vanlig jord och är över en meter hög och bra bred
malin72
ja det är svårt vissa klarar av dom och vissa går det inte alls för!!!!!!!!!
jag köpte 2 som ska vara härdiga till zon 4 så jag hoppas ju men men.... unsure.gif unsure.gif
gick in på en sida där dom är speciallister på bär och dom säger att det ska vara speciell gödsel undrar vad det är unsure.gif wink.gif
undrar om det är något som INTE är bra för dom så det inte blir hel fel sad.gif
solkatten
Blåbär växer väl i barrskog så jag satte min under sockertoppsenen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon