Full version: Rådjursskydd
netaave
Måste få berätta om en smart sak jag såg igår någonstans på vägen mellan Rockdala och Nynäshamn.
Tänk er en målvaktsbur klädd med metallnät, kanske 1 m hög och lika bred som rabatten som står mot husväggen.
Hur den är förankrad har jag ingen aning om då vi bara svischade förbi och huset stod en aning högre än vägen.
Tyckte bara det var en smart lösning för att få behålla tulpanerna. smile.gif
Caprice
Det är säkerligen synnerligen effektivt... men handen på hjärtat, hur snyggt är det egentligen...? unsure.gif

Nej, jag säger bara RåOdör, som jag vet fungerar.... en burk kostar visserligen ca 100:-, men den räcker iaf en sommar... och då har jag 2000kvm tomt... smile.gif

Nästa alternativ jag skulle kunna tänka mej, är de där sensorstyrda vattenspridarna.... när någon / något kommer för nära får de sig en dusch... biggrin.gif
LisaPalm
RåOdör hur gör man med det? Jag satte nya tulpaner i höstas och när jag kom ut i förrgår hade de ätit upp VARENDA en jäms med backen mad.gif mad.gif Jag behöver tips.
*Felix matte*
Alldeles nyss gavs i SVT tips att sätta en klick skokräm lite
här o där bland penseer och krokusar för att freda dem mot rådjuren....
torde väl funka även i andra rabatter.
Gillan
Nu vet jag inte hur många gånger jag sagt detta, men
Köp Blodmjöl!

Det fungerar verkligen! Sen jag började med det har
inte en enda växt blivit uppäten av dom.

Jag strör en sträng runt de rabatter som jag är rädd att de
ska ge sig i.

Detta gör jag två till tre ggr om året. De rackarna knycker ju
faktiskt under vintern också wub.gif , typ fruktträd, rosor o dyl.

Till saken hör att vi har gott om de sötnosarna
här smile.gif

Det är dessutom billigare än RåOdör smile.gif

Sen att mina växter försvinner ändå på grund av sorksatarna,
det är en annan femma wub.gif tongue.gif

Ps. mulle hade ju nåt med tabasco också som skall fungera
ypperligt. ds. Fast jag hittar inte receptet tyvärr.
Inga från Närke
Kolla i denna tråden också där finns det tips

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c39cda21fffe375
Gillan
CITAT (Inga från Närke @ 24-04-2006, 09:21)
Kolla i denna tråden också där finns det tips

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c39cda21fffe375

Tack för den, då fick också jag svar smile.gif
netaave
Ja fast hur mkt syns ett metallnät typ hönsnät egentligen, jag tyckte inte det störde för jag såg blommorna hur bra som helst.
Rapchic
min mormor använder elstängsel
fast då har hon ju inte grönsakslandet för att det ska vara fint
men på nått sett tog dom sej in ändå kom jag på
Laci
CITAT (Evgeni @ 24-04-2006, 07:47)
Nu vet jag inte hur många gånger jag sagt detta, men
      Köp Blodmjöl!

Tack vare tipsen här på Odla så har jag sluppit fler besök av rådjuren.
Kombinationen blodmjöl och tabascospray är det som fungerat bäst hos mig.

Det kan ju vara så att det är det ena eller det andra av ovanstående som avskräcker dem..........
kristerh
Iår fungerade det inte med blodmjöl wink.gif de djävlarna har ätit upp ALLA mina blommande krokusar, blodmjöl brukar vara så effektivt men inte nu...
krister
Gillan
CITAT (kristerh @ 24-04-2006, 12:01)
Iår fungerade det inte med blodmjöl wink.gif de djävlarna har ätit upp ALLA mina blommande krokusar, blodmjöl brukar vara så effektivt men inte nu...
krister

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Vad menar du! Ska dom satarna bli resistenta nu också blink.gif
Händer det här vet jag inte vad jag gör. Usch, stackars dig sad.gif

stavfel
Inga från Närke
krister

Blodmjöl är en nackdel med att så fort det har regnat måste man strö ut nytt. Kanske det som var problemet.
Så här har vi gjort med trädgårdslandet. Lite svårt att se kanske men det är som ett hönshus och en dörr i, ståhöjd. På sommaren syns den knappast.
Gillan
CITAT (Inga från Närke @ 24-04-2006, 14:05)
krister

Blodmjöl är en nackdel med att så fort det har regnat måste man strö ut nytt. Kanske det som var problemet.

Det där kan inte vara riktigt sannt Inga. Det har jag
aldrig behövt gjort. Det "regnar" ner i jorden ja, men
doften av det är fortfarande kvar och det är ju den som
de rackarna skyr smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Evgeni @ 24-04-2006, 14:10)

Det där kan inte vara riktigt sant Inga. Det har jag aldrig behövt gjort. Det "regnar" ner i jorden ja, men doften av det är fortfarande kvar och det är ju den som de rackarna skyr smile.gif

Så sa de på vår handelsträdgård och jag tror de sa det hos Timells trädgårdprogram också. Men det är ju olika.
Sedan kan det ju bero på hur länge rådjuren kommer, hittar de mat någonstans så kommer de inte så ofta in i trädgårdarna, då kanske man upplever att lökarna inte är rörda.
Jag har i allafall gått ut med lite nytt efter regnet men om det beror på det vet jag inte, har mina tulpaner kvar.
Gillan
Ja,ja, var och en måste ju göra efter vad den själv tror
på. Men som jag redan sagt så har vi gott om rådjur
hela året och vi har varken staket eller gärdsgård. Jag
strör ut det två till tre gånger om året och har så gjort
de åtta år som vi bott här och två år på förra stället.

Men jag vet också, att om jag glömt att sprida ut, så är de rackarna genast där.

Huvudsaken är ju att det finns många tips att välja mellan smile.gif
Kakaduan
Gick och svor igår eftersom det ätits på mina tulpaner trots blodmjöls-soppan jag skvätt på. I morse insåg jag att rådjuren var oskyldiga - det var mördarsnigelbebisarna som mumsat!

Där hjälper ju ingenting!

sad.gif
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon