soulfire
hej
vi har precis fått vår trekammarbrunn och infiltrationsbädd nergrävd och pågrund av lite felgrävning(ett urberg kom upp ur den skånska myllan) så blev det ett JÄTTEområde ca 2-300 m2 som nu är hel uppgrävt och sedan tillplattat av grävmaskinerna. Humuslagret är nervält ca 2 m under mark och nu är det bara vår eländiga sandjord (kveg kallade grävaren det) som ligger som en dammig skprpa och som skapar lerpölar när det blir vått.

vad gör vi?
kan vi få det här någorlunda fint till sommaren?
Jag funderar på att så sommarblommor men inte på hela området.
Att lägga på matjord på hela området och köpa gräs på rulle kanske hade varit en snabb lösning men jag vet inte om vi har råd med det.
Om vi sår gräs så kan vi bara vattna 1 ggn in veckan... suck...

jag fick en sådan sorgattack när jag såg allt så jag fick tårar i ögonen (trots att grävarna konstfullt hade aktat kejsarkronor och små äppelträd i kanten). Tom min sambo kom i chocktillstånd.

det positiva är ju att alla boklöv, kirskålar, kvickrot är borta. Det här skulle ju kunna bli en fantstisk början till något. Om man hade haft tiden och ekonomin ;(
buhu

jag ska lägga upp de sorgliga bilderna strax...
soulfire
kerstin z5-6
Stckars dej -jag lider med dej !
men ...

+ kirskålen är begravd
+ du kan göra en fantasktisk trädgårdplanering ny -med allt på de ställen du vill ha dem
+ Du kanske inte VILL ha gräsmatta överallt ? Gångar -grusade rundlar med rabatter i eller annat , sittplatserna ?? gångarna
+ du kan lägga bra gödslad rabattjord där du faktiskt VILL ha rabatter -inte slösa med den över gräsytor eller ytor som ska stenbeläggas o begravas sedan
+ denna grävning behöver inte upprepas
+ Du kan så dina perenner själv , vissa redan i sommar i din zon -ute i krukor
det behöver inte kosta skjortan -inte alls -vedartade växter träd , o rosor rek köp

+ Allt ser förfärligt ut när man jobbar , sen blir det snyggt så fort man börjar plantera
10 år har jag pulat med min åker mark ... nu först ser det ut som närheten av en trädgård -trädgård tar tid -stressa inte
Lycka till

Bilder är bra då ser man o förstår bättre smile.gif

gräsmatta kan sås på tidig höst när det regnar mer
soulfire
tack för tröst Kerstin!

jag har nu klagt upp bilderna i mitt album, en sak som är bra det är att vi fick grävarna att bygga en kulle med jorden som är över och den tänkte jag ha till något kul, jag har inte riktigt bestämt mig ännu men kanske massor av bambusorter...

jag har massor av små perennsådder som kommer långsamt långsamt...

det hela känns bara så stort och oövergripligt...

jag bläddrar i massa trädgårdsböcker, jag känner att om jag inte gör något nu så kommer kirskålen bara marschera tillbaka...

-du har rätt... denna chock måste vändas till en fördel, nu kan alla våra småvimsiga planer på trappor, dolda gångar, bambudjunglar, runda hedniska rabatter faktiskt bli verklighet... och ja, jag är så otålig! jag tycker att det är så jobbigt att vänta!

pallkragar kanske vore något innan vi vet...
soulfire
inte för att det var så upphetsande innan, här är en bild från när vi köpte det...

hur mycket vildhallon och kirskål som helst...

kanske inte är så mycket att sörja faktiskt. Det är mest att på vår skogiga tomt så var det här den ända gräsplätten...
noora
Jag förstår precis hur det känns. Vi har leråker runt hela huset efter en dränering som gjordes precis före jul. För några veckor sedan när det var som blötast sjönk man 1 dm ner i leran om man försökte gå där sad.gif Det är djupa spår av grävskopa och en massa småsten utspritt i gräsmattan. En rabatt blev överkörd av grävskopan eftersom vi inte hade förstått exakt hur mycket plats som skulle krävas, och jag vet fortfarande inte om något däri har överlevt. Och vi blev inte ens av med kirskålen, annat än i ett en meter brett band runt huset...

Jag är nästan lite avundsjuk på er "eländiga sandjord". Den skånska sandjorden som är så härlig, och perfekt att odla örter i wub.gif

Ni verkar ha ett perfekt upplägg för nya land och rabatter, så jag tycker inte att ni ska så gräs på hela ytan. Låt det vara som det är tills ni hinner fixa till det lite i taget, och låt det ta lite tid.
kerstin z5-6
Det ser ju väldigt mysigt ut ! Oooh de fina lövträden i Skåne:9 Min ek är en meter och blir nog inte mycket mer ...
Börja o gör iordning En rabatt , En sittplats eller annat som du verkligen vill ha NU

Sommarkrukor gör mycket första tiden

-rita o planera resten -det kommer bara att blir roligt !

Sen tar man en bit i taget , din trädgård har fin potensial att bli underbart vacker smile.gif
För att inte tala om vilka rosor du skulle kunna odla -man blir grön av bara tanken ...
Jag har idag 50 cm snö kvar överallt i trädgården sad.gif
Inga från Närke
Hej

Aktivera ditt album så kan vi lättare se dina bilder.

Jag lider med dig. Vi skall dränera nu i sommar så det kommer att bli liknande för mig. Fördelen är att det inte blir så mycket trädgårdsarbete i år men däremot nästa.

Där du anlägger rabatter lägg ut markduk först eller något liknande innan du lägger på jord, så slipper du ogräs. Bra att göra det ordentligt från forsta början, det tar lite längre tid och du kanske inte hinner allt i sommar men det är det värt Vet inte riktigt om kirskål men risken kanske är att den kommer tillbaka. Men får den inte ljus och allt är nergrävt tror jag det inte är så farligt. Om du har kvar tuvor där kirskål varit så se till att ta bort omgående.
Pallkragar är ett bra system både att ha blommor och grönsaker i innan du har bestämt hur din trädgård skall vara. De kan få en tillfällig plats nu och sedan kan du undan för undan placera ut dem eller ta bort dem när du hittat de rätta platserna för trädgårdsland och rabatter.
soulfire
tack för all uppmuntran!

vårt hus dränerades förra året så det behöver jag inte bekymmra mig för ialla fall wink.gif (mer än att svära när jag hittar mackadam i rabatterna)

det känns som ni har vänt alla bekymmer till något bra , som sandjord och spurtande lövträd och skånskt klimat. Kerstin- jag hade inte klarat av snö nu, jag trodde att den här vintern aldrig skulle ta slut.
Jag satt precis på gräset utanför huset och drömde mig bort med en trädgårdsbok och med katten i koppel. Han satt riktigt och log i solskenet-tom katten har haft vårlängtan!

har jag inte aktiverat mina album? hur gör man det?
jag har mycket jag vill visa men allt ser så trist ut innan löven spricker ut.

En solskenshistoria är att nu när jag har börjat pyssla om min grymt förfallna trädgård så kommer det massor av vårlökar, kejsarkronor, mystiska liljor och mattor av vitsippor. Lite plåster på såren just nu. I helgen sticker jag och köper rosor iallafall, sen i höst blir det pioner, för det kan man ju inte ha för många! Sen kanske jag får ha en långsiktig plan och en pågående kortsiktig där jag kan försöka få det lite trevligt innan bröllopet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon