niklaswik
Förra våren dog alla småplantor utom en, och flera hundra frön som jag hade ute grodde aldrig + spreds ut på gräsmattan av en storm...

Inatt/imorse regnade det, och jag hade mina tre glasslådor med frösådder ute på gräsmattan. Turligt nog under tak-överhänget från altanen.
Oturligt nog stod en låda lite längre ut och fick det hårda tunga droppet från taket i sig.
Oturligt nog var det lådan med "Bowles Black"-violer som jag inte sparde några frön av i påsen eftersom det bara var 50.

Nu har jag gjort en räddningsaktion i form av att tömma lådan på vatten så gott det gick med hjälp av en disktrasa så att det är ungefär "normalfuktigt" i jorden igen.
Tyvärr lyckades jag välta ut det mesta av jorden (och fröerna) medan jag höll på........

wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif blink.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif mad.gif mad.gif

Ibland tappar jag lusten...
Anki V
Förbannelse???

Klantighet vill jag kalla det laugh.gif laugh.gif laugh.gif

På´n igen, det är av misstagen man lär sig. smile.gif
/Anki
Lady Hamilton
Jag tycker lite synd om dig niklaswik............
Efter allt arbete som du lagt ner både i fjol och i år......
Hoppas att du klarat av att rädda en del i allafall.
Jag själv har haft extrem otur i år med vissa växter sad.gif Och även jag har vält planterings lådor
(men med större växter som gått av, men tala inte om det för de andra här på odla, vill få dem att tro att jag lyckas med det mesta som jag odlar..... unsure.gif )
Gillan
Åhh, jag tycker också synd om dig niklaswik wub.gif

Jag vet ju med vilka känslor som man ger sig in i allt
detta såande och planterande. Hela själen ligger ju
där tillsammans med alla fröer, plantor och jord.

Säger som föregående talare: Hoppas du lyckades
rädda en del av det smile.gif
kerstin z5-6
Du kommer att få violer ändå ! jag håller tummen ! Ibland gror de bara av chocken att bli lite omrörda smile.gif
niklaswik
Åh tack alla som tycker synd om mig, känns skönt ibland att bli "tyckt synd om".. biggrin.gif

Kerstin, tror du inte att det gör nåt om dom hamnat långt ner i jorden då? I röran imorse kunde jag knappt se några frön för allt var bara som en gegga.

Ang. klantighet så har det nog faktiskt en viss inverkan på mitt resultat kan jag erkänna.. wacko.gif

Det där med fröna som stormen förstörde kanske jag ska förtydliga, såg lite konstigt ut som jag skrev det:

Dom låg i såna här riktiga odlarbrätten (6x9 krukor eller vad det är) och så kom det en riktigt stormdag och vände uppochner på flera av dom så att det blev en enda jordhög av alltihop mitt på gräsmattan...

Om nu någon undrade.. laugh.gif
kerstin z5-6
Ash , en del violer är ju envist mörkergroende -det hittar nog upp smile.gif laugh.gif
Anki V
Det råder minsan ett visst mått av klantighet här också. laugh.gif laugh.gif
Jag tömde upp och ner på en såbytta, sopade upp smeten från golvet och tröck ner geggan i byttan igen och se...... några veckor senare grodde det som sjutton ändå.

I går glömde jag Blå salvian ute över natten som tur var det 0,4 plus i morse.

Så jag menade faktiskt inte att vara "kaxig" unsure.gif

/Anki
niklaswik
Haha, klantigheten verkar drabba oss alla.. biggrin.gif

Tack Kerstin för att du gav mig nytt hopp! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon