Cinafina
24-04-2006, 08:36
Hejsan, jag har läst att det är bra att hålla jorden öppen från gräs vid fruktträdens rötter och att det också är bra att så någon gröngödslingsgröda där. Så nu i helgen har jag slitit med att rensa och pyssla. Nu undrar jag, om det är bra att ta bort gräs och ogräs under trädet för att det stjäl vatten och näring, gör inte gröngödslingsgrödan exakt samma sak när den växer? Förutom att gröngödslingen kanske lockar till sig insekter som pollinerar, vilken är nyttan. (Måste motivera för mig själv varför jag ska ägna kraft åt detta.)
En annan fråga: vårt plommonträd som är ca 3 år gammalt har fått skador i barken långt ner på stammen som nästan ser ut som gnagskador men inte riktigt. Vi har gnagskydd på trädet så det kan knappast vara det. vad kan det vara för sprickor som uppstår av sig själva? /Cina
Gräs bildar kompakta rötter som tar nästan allt vatten och näring som kommer ovanifrån. Gröngödslingsväxter bildar olika sorters rötter som vissnar ned och bildar humus och dessutom ger mer kväve än de tar. Bland annat.
Skador på plommonens rothals kan vara mekaniska och skapade av gräsmatteklippare, trimmers, eller kan börja som sprickor pga stress. Stress kan komma av dåliga jordförhållanden, extrem kyla, övergödsling (särskilt gräsmattegödsel, för mycket kväve) mm. Jag tror också att plommon kan få barksprickor av virus, som finns i alla träd från början som inte är E-märkta.
Cinafina
24-04-2006, 13:05
Hej igen och tack för svaret Cilla,
plommonet står på en äng så inga grästrimmers eller andra verktyg har kommit i närheten. Det har inte heller blivit gödslat förutom att vi har lagt gräsklipp runt stammen för att bättra på jorden. Kan det vara det som gett för mycket kväve? Annars kan jag inte tänka mig något annat än den kalla vintern men de övriga träden som är mer nyplanterade verkar inte ha tagit skada. (Vi bor i zon 2-3.)
Det är dessutom en E-planta.
MEN, är det farligt och bör vi göra något åt det?
Jag undrar även om det är någon som vet hur högt ett bigarråträd på Gisela-stam blir.
Hej Cinafina,
Det finns många orsaker till barkskador, och du kan ju eliminera en efter en själv. Ett som jag sett på plommon och äpple var barkfall på stammen där gräsklipp lagts upp dem dem.
Hur allvarligt är beror på hur stor skadan är, om trädet sluter tätt kring såret, om det visar god tillväxt mm. Tag foton på skada + tillväxt så kan man säga lite mer!
Om man tar bort grässvålen för att så gröngödsling i stället, skadar man inte trädets ytliga rötter då?
Jo, man skadar en del av trädets finrötter, och man skadar mer än så om man gräver för djupt, vilket är lätt att göra. Man ska sätta spaden med flack vinkel, inte rätt ned.
De finrötter man skadar då återbildas mycket snabbt - särskilt eftersom jorden blir mer syrerik och vatten kommer direkt till rötterna.
Det är bra att man är medveten om att trädens rötter är känsliga. Fast för att få fräs på tillväxten av finrötter beskär man de lite grövre när man planterar unga träd. Av ett skarpt snitt i en av de unga trädets lite grövre rötter bildas direkt finrötter, som kommer närmre stammen och får lättare att skicka upp näring direkt.
Det är bättre att skära av finrötter än att köra över deras livsmiljö med bil eller att låta gräs växa över dem... När markerna blir sammanpackade, eller gräs får sno åt sig allt från de unga träden, kan finrötterna inte ge det träden behöver.
Och det är bra att veta att rötter och krona hänger samman. Kör man över rötterna med traktorn kan det vara som att flyga genom kronan med flygplan. Skär man bort flera års tillväxt i kronan är det som att kapa rötter i samma dimension. Det förkortar trädens liv.
Hejsan!
Jag har just tagit bort grässvålen under vårt äppelträd runt så att det täcker kronan ungefär. Ska nu gröngösla tänkte jag. Kan jag vända upp och ner på grässvålen, fylla på med lite jord och så i det eller måste jag lägga dit helt ny jord. Vad bör jag blanda i jorden?
Har köpt en sån där gröngödslingsblandning och tänkte höra, skulle man kunna tänka sig en rad med sockerärtor runt trädet också eller förstör det bara?
Nu har jag tagit bort gräset precis under kronan, ska jag utvidga området?
När ska jag lia ner gröngödslingen och ska den vändas på eller bara låta ligga?
mvh Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.