Nanna
Hmm, det är läge att kastrera min lilla kisse. Jag har ringt till två veterinärer i stan, den ena kostade 595 och den andra 540. Kändes rätt dyrt. Min mamma betalade nästan det priset och det var inkl. chippning.
Undrar var ni betalade för era katters kastrationer? Och var ni bor... Kanske är billigare att göra det i en mindre stad.
herkules
....
Nanna
Han är inte för allt för länge sedan vaccinerad och ska inte ha vaccination än på nästan ett år.
pimpim
Vi kastrerade vår hankatt för ca 1 månad sedan och det kostade 350 kr med öronmärkning. Vi bor i en liten by i NV Skåne. Vet att djursjukhuset och andra större ställen är mycket dyrare. Så det kan löna sig att ringa runt lite och kolla.
Nanna
Det lät ju som ett mycket rimligare pris! Var det hos en privat då eller?
pimpim
Ja, det var privat. Vi kollade på gula sidorna och ringde runt.
Nanna
Har ringt runt lite nu... De är ju inte lätta att få tag på de privata veterinärerna laugh.gif . Är nere i 420:-, och billigare än så kanske jag inte kommer. Har två till jag ska försöka få tag i.
Whiskuchi
420 låter som ett helt okej pris smile.gif
Jag resonerar som så att man får vad man betalar för, och en veterinär som är för billig känns oseriös (kanske mest för att det finns en - ruskigt billig - usel veterinär i min kommun). Fast kastrering av hankatt är inte världens svåraste ingrepp förstås wink.gif
Reserv
Anledningen till att många privata kliniker kan hålla sina priser nere i den nivå dom gör är att dom inte har samma lokalkostnader som dom större klinikerna. Större kliniker har även många veterinärer anstälda, medans den lilla kliniken kanske bara drivs av ägaren. Kunskapsmässigt behöver det inte alls skilja nåt, eller borde inte göra i alla fall, dom har juh samma utbildning. Det är inte alltid dom privata klinikerna står i telefonkatalogerna, så fråga runt lite bland andra som kastrerat sina djur, dom större klinikerna brukar heller inte ha nån ovilja att hjälpa nån som vill ha ett billigare alternativ, dom brukar kunna rekomendera nån billig privat klinik.
ansan
tycker inte att det är ett så fasligt pris. Det är en engångskostnad. Tänk vad ett vanligt veterinärbesök kostar om dom ska ex.vis kolla om katten har skräp i ögat.

En kastrering eller ett par tröjor (billiga sådana).......

Skaffar man katt anser jag att det är en summa man får räkna med.
420 eller vad det var är inte en enorm summa. Öronmärk samtidigt.
JAg jobbar för en org som hjälper hemlösa katter. Många av dem kanske inte hade varit hemlösa i dag i fall de haft en öronmärkning. Även om katten hålls inne, så händer det olyckor.
Kitti
Jag betalade 1000:- för kastrering, vaccinering och öronmärkning på en privatklinik här i Uppsala. Fördelen var att jag fick med mig katten hem direkt efter ingreppet och fick vara med hela tiden. På Ultuna Djursjukhus tar de in katten över natten. Vet inte vad de tar för samma behandling. Jag haft samma privata veterinär till alla mina djur under en lång tid och har förtroende för honom.
pimpim
Vi var mycket nöjda med denna veterinären som vi valde, så hon blir det fler gånger när det behövs. Sen beror nog priserna en hel del på var i landet man bor. Ibland har ju vissa veterinärer speciella erbjudanden på våren just för att det inte ska bli så många katter. En som har praktik ca 3 mil härifrån hade erbjudande om enbart kastrering då för 150 kr under mars månad, just för att många väljer att inte kastrera pga. av priset.
Vi hade givetvis kastrerat till vilket pris som helst, vilket man får räkna med när man skaffar katten.
Nanna
Tack för alla svar.
Självklart är det inte billigt att ha djur. Men man vill även betala det bästa priset, och inte betala överpris för saker och ting. Jag hade turen att jag fick bestämma innan jag köpte honom om jag ville att han skulle chippas eller inte, så det är han. smile.gif
Han är en innekatt med... Bara att han har ylat lite på nätterna (tyst de senaste två nätterna i alla fall), så det är väl ingen sån panik att han ska vara ute och skaffa barn. unsure.gif tongue.gif
Ska ta den veterinären för 420, hans praktik är inte allt för långt bort från mig heller (1 mil kanske). Vill ju inte åka jättelångt med en drogad katt kanske.
ester
Hos oss kostade det 400:-, men eftersom vi kom med två samtidigt fick vi 2 till priset av 1 biggrin.gif Veterinären tyckte att det var viktigt att folk på landet tog sitt ansvar och kastrerade sina katter så därför brukade han göra det billigt.

När vi åkte med mammas katt, till klinik, nångång på 80-talet så lämnades han in tidigt på morgonen och hämtades först när han vaknat och ätit och de kollat att allt var OK.
Nu knipsades katterna medan vi väntade i väntrummet och sen fick vi två sovande kissar med oss hem. De kvicknade fort till, men tur var att vi la dem i badrummet för de håller inte tätt när de är nyvaknade. Sen spydde den ena katten över den andra, som inte fick luft. Som tur var vaktade hundarna sina småkissar och slog högljutt larm så att vi snabbt kunde rädda den nerspydde.

Men 420:- för kastreringen tycker jag låter som ett bra pris! Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon