Full version: Blomindex på nätet?
visbylinda
Jag undrar om det finns nån bra webbsida med ett stort blomindex där man kan söka på en blomsort och få se bilder på denna?

Jag ska snart ha min första sommar i min trädgård och jag vet att det finns en hel del rosor, spireor och pioner på tomten men jag vet inte vilken sorts ros eller spirea det är.
Jag har försökt söka på Googles Bildsök med det blir ju ett evinnerligt klickande fram och tillbaka mellan olika webbsidor och en del av sidorna är dessutom utländska.

Finns det nån bra svensk webbsida där jag kan söka på ordet "Spirea" och få upp bilder på en massa olika spireor? Jag har nämnligen gamla foton på de flesta blommor på tomten (när de blommar) och vill så gärna veta vad de är för sorter.

Tack!
Caprice
Kanske den Virtuella Floran kan vara något för dej..?

Sök på ursprungsnamnet när du söker, spirea = Spiraea osv...
Maria i Helsingborg
Allt om trädgård har olika listor som är "lätt-sökta". Kan det vara ngt? smile.gif
adrian
CITAT (visbylinda @ 24-04-2006, 12:56)
Jag undrar om det finns nån bra webbsida med ett stort blomindex där man kan söka på en blomsort och få se bilder på denna?

Jag ska snart ha min första sommar i min trädgård och jag vet att det finns en hel del rosor, spireor och pioner på tomten men jag vet inte vilken sorts ros eller spirea det är.
Jag har försökt söka på Googles Bildsök med det blir ju ett evinnerligt klickande fram och tillbaka mellan olika webbsidor och en del av sidorna är dessutom utländska.

Finns det nån bra svensk webbsida där jag kan söka på ordet "Spirea" och få upp bilder på en massa olika spireor? Jag har nämnligen gamla foton på de flesta blommor på tomten (när de blommar) och vill så gärna veta vad de är för sorter.

Tack!

Jag kollade dina foton... Och som pippi skulle sagt..

FY FABIAN vad jag saknar Visby... tongue.gif biggrin.gif tongue.gif smile.gif

Jag får faktiskt kalla kårar och flaschbacks och ALLT möjligt när jag ser bilder därifrån... blink.gif wink.gif

Jag hoppas jag kommer dit någon gång i år.. smile.gif

Om du nu bor där, känner du någon i Vänge?
Carex
här på odla finns ju en sökfunktion, plus att www.blomsterframjandet.se har en. Vet inte om dessa uppfyller just dina önskningar, mne de är iaf bra att ha som bokmärken när man grunnar på hur en växt ska skötas!:)
helios
Visbylinda
Det är förstås svårt att leta om man inte vet alls. På Eniro webb: "bilder" kan man oxå söka. Jag är inte så haj på nätet, men jag ska strax ge dig en till adress.
Helios
helios
Visbylinda
Här kan man söka oxå, men det är bara vissa typer av växter. Man kan söka på latin och svenska. Dessutom underbara bilder, nåt för dig som fotograferar. Jag har tittat på dina bilder. Jättefina, verkligen! Lycka till förresten med det! Jaa, det ÄR roligt att fota!
http://www.stridvall.se/la/galleries.php
Helios
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon