Full version: Pioner!
Ammari
Var kan man hitta mer information om pioner. Vill veta allt biggrin.gif Vill gärna ha en stor pionrabatt men det kan förstås ta lång tid..... Har två fina röda men vill ha fler i olika färger, doftpion, dillpion osv.

Ungefär hur mycket kostar en pion, ca?
Gloriana
Herman Krupke skrev för några år sen en bok om bara pioner. Han kan väl det som är värt att kunna om dem. Boken kan vara utgången från förlaget men finns säkerligen att beställa på biblioteket. Som extra bonus har han plantskola som säljer, just det, bara pioner.
Vad de kostar beror på hur vanliga de är och hur lång tid det tar att få fram plantor samt hur stor plantan är. Från 75 kr till flera tusen!
Ammari
Tusen tack för svar! Här har snön precis försvunnit och det kliar i fingrarna!
Gåsis
Det finns hur många sorters pioner som helst och i vilka prisklasser som helst. Det är inte alltid dyrast är vackrast om du frågar mig.

Om du vill ha en pionrabatt kan det vara bra att tänka på att hitta pioner som blommar lite olika tid på sommaren. Annars blir fägringen så kort. Färger kan du hitta ändå - det finns massor wub.gif

Är jag elak mot kliande fingrar om jag säger att pioner mår bäst av höstplantering? Men med kli går det med vårplantering med förstås.... Inte för djupt och inte gödsel närmast rötterna.

Själv tror och hoppas jag att mina frösådda svavelpioner ska blomma för första gången i sommar och att någon ska vara gul.

/Åsa
Ammari
Hmmm, höstplantering.... suck sad.gif Nåja den som väntar på något gott. Jag får väl kika lite och se om jag vågar mig på någon liten vårplantering iallfall, sen har jag ju tid på mig att se vilka jag vill ha till hösten då biggrin.gif

Har du några förslag på olika pioner åt mig, jag är nybörjare och bor i gammalt hus från 1700-talet. Försöker återställa trädgård med lite gammeldags växter.
Gåsis
Jag är inte så bra på sorter, jag kan skicka dig en liten rotbit av en pion som jag vet att den kommer från min mormorsmors gård, hon var född sent 1800-tal. Den blommar kort och enkelt men är helt klart en jättegammal sort. PM:a din adress.

/Åsa
lyckero
Gåsis! Du har inte någon bild på din gamla mormorspion? Här är en till som är förälskad i dem wub.gif ! Hoppas verkligen att du har tur med dina svavelpioner - de är såååå underbara.
Lyckero
Gåsis
Men vad du ber om när min man inte är hemma laugh.gif Jag trodde jag kunde beskära bilden och visa bara pionen, men efter nattjobb går det inte. Den ser ut så här och har ganska flikiga blad men inte alls lika flikiga som en dillpion.

/Åsa
kerstin z5-6

Här är mina gamla pioner -alla namnlösa smile.gif
Gåsis
Ja, min ser ju inte mycket ut efter det där. Men min har flikiga blad och enkla blommor. Sätter ändå inte ett endaste frö tyvärr. Var har du fått tag i dom Kerstin?!!!?

/Åsa
kerstin z5-6
jag är för glömsk smile.gif -men den röda var nog ett reafynd för tio år sen , o den vita kommer från morfars -tror jag -och den dubbla vita är den vanligaste av alla sorter -som jag just minns att den heter Festiva maxima, Paeonia lactiflora
Och nyss köpte jag en Hallonmelonfärgad smile.gif som står i växthuset

Ska jag kolla om frö i sommar -det är ju långdragen process men rotbitar -känns inte läge för -de har blivit överkörda av traktorn o nyss hämtat sig ...

Det finns huur mkt fina pioner som helst -försöker låta bli den gropen men ..
pioner från a till Ö -sökbar på färg AoT
Eva 33c
Här är några av mina pioner. Och jag kan tröst dig Ammari med att jag tror så gott som allihop är vårplanterade någongång i tiden. rolleyes.gif
Jag köper och planterar när lusten finns och på hösten börjar mitt trädgårdsintresse alltid att mattas av lite så då planterar jag endast vårlökar. biggrin.gif
Den här tiden på året brukar man kunna köpa pioner som rotbit (tex från Odlas butik) Det är ett billigt sätt att skaffa sig pioner. Jag köpte en röd variant på Coop för 39 kr för några veckor sedan. Det tar visserligen lite tid innan det blir en stor planta några blommor i år räknar jag inte med. Men kanske nästa..! Köper man plantor i kruka på en plantskola är de ju lite större men också dyrare. I mitt album "Pioner" finns namn på dem

Inga från Närke
CITAT (Ammari @ 24-04-2006, 13:06)
Var kan man hitta mer information om pioner. Vill veta allt  :D Vill gärna ha en stor pionrabatt men det kan förstås ta lång tid..... Har två fina röda men vill ha fler i olika färger, doftpion, dillpion osv.

Ungefär hur mycket kostar en pion, ca?

Här kommer en länk:

http://www.paeon.de/

Du har inte skrivit något i din profil var du bor. Kunde vara bra att veta om någon kan dela med sig här ifrån till dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon