akagebeck
Heeej!
Har just insett att det kan bli problem när jag reser bort över Valborg! Jag har tre hyllplan med blandade plantor, allt från trädgårdsförgätmigej som är stora nog att snart utplanteras till små nyss uppkomna axnepetor... Jag är bortrest från fredagmorgon till måndagkväll.... Hur ska det gå???!!! sad.gif

Bör jag skaffa vattningshjälp (vilket nog kan vara problematiskt) eller finns det nåt sätt som gör att de kan överleva dessa 3,5 dygn utan mig???
Kan jag fylla trågen krukorna står i med extra mycket vatten, eller hinner det ruttna då? De flesta plantor står i egna plastkrukor 5x5 cm eller 7,5x7,5 cm.
lilla mamma
sänk värmen, fukta bara lätt för det är lättare att övervattna och att det ruttnar än tvärsom. Täck de minsta med plast över drag
noora
Jag använder bevattningsmattor till mina småplantor. Det fungerar jättebra smile.gif

Men 3,5 dygn tror jag att de överlever ändå om det inte är allt för varmt.
akagebeck
Bevattningsmattor, hur funkar såna? unsure.gif
kerstin z5-6
har du inga kan en hel tidning DN eller liknande väl genomfuktad i botten på såflaken hjälpa till i tre dygn
Bevattningsmattor fuktas o blir en vatten på bottenreserv...
ewa zon 3
Var borta lika länge som dig för ett tag sedan. Gjorde så här
Ingen direkt sol
Sänkte temperaturen
Skolade om de största plantorna med stor bladmassa till större krukor
Minskade avdunstning med fiberduk/plast löst ovanpå
Vattnade kvällen innan jag skulle åka och igen på morgonen på de plantor som såg ut att kunna suga upp lite mer vatten, ingen dränkning alltså och jag körde utan bevattningsmattor
Lycka till smile.gif

/Ewa
akagebeck
Åh, tack så mycket för alla svar!! Nu känns det verkligen mer hoppfullt inför resan!! laugh.gif
noora
Bevattningsmattor är en sorts filtmattor som man lägger på ett plant (vattentåligt) underlag (jag har ett bord täckt med vaxduk). Hela mattan fuktas först för att "få igång" den, sen stoppas en kant av mattan ner i en balja med vatten som står strax nedanför underlaget. Mattan suger upp vatten från baljan, och vattnet sugs upp vidare i krukorna som man ställer på mattan. Jag kör med såna hela tiden nu, eftersom jag inte har tid att titta till sådderna och dutta med vattenkannan varje dag. Jag fyller på ett par kannor med vatten i baljan en gång i veckan. Det blir väldigt jämn bevattning, hela krukan hålls genomfuktad och man dränker inte plantorna på samma sätt som om man ställer dem i ett tråg och häller 3 cm vatten i tråget.
akagebeck
Nu har jag varit borta i fyra dagar från mina plantor. Tack vare alla supertips från Er så överlevde allt!! wub.gif

Jag la tidningspapper i alla tråg och dränkte in dem ordentligt med vatten och ställde alla krukor på. Å så fiberduk på. När jag kom tillbaka igår var alla plantorna alldeles lagom fuktiga och jag behövde inte ens vattna då.

Det här sparar ju en massa tid!! De klarar sig utan tillsyn i flera dagar om man kör med tjocka lager tidningspapper! Nästa år, om intresset håller i sig, ska jag investera i bevattningsmattor! laugh.gif
kerstin z5-6
Skönt -för det är ju lite pirrigt att vara ifrån dem flera dagar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon