lyckero
Hej!
Min man har läst en amerikansk bok om blåbärsodling och han letar nu efter något som gör marken ganska sur (pH 5,5). Torv och barkmull ger inte tillräcklig pH-sänkning och de skriver om något ämne man kan tillföra för att det ska bli surt. Ingen plantskola här i närheten känner till något om det (någon föreslog kalk....).
Vet ni? Och i så fall var får man tag på det?
Hoppas på ER!!!
mvh Lyckero
Piccante
Det beror nog väldigt mkt på vilket utgångsläge du har, hur man ska göra marken sur. Var bor du? Här i västsverige är marken naturligt sur eftersom berggrunden är väldigt kalkfattig, dessutom får vi surt nedfall från kontinenten. I stort sett alla vattendrag är mer eller mindre naturligt sura.

Kalk ska du absolut inte tillföra eftersom det höjer pH. Jag skulle nog börja med att köpa ogödslad och okalkad torv, räcker inte det så tag hem lite förna (dvs översta jordskiktet som består av ej nedbrutet org. material) från en barrskog, barr är naturligt sura och blanda det i jorden. Eller om du har tillgång till stora mängder eklöv de försurar också marken naturligt. Vitmossor sänker oxå pH i sin närhet. Har du en pH-mätare så får du pröva dig fram.
kerstin z5-6
ogödslad o okalkad torv, kogödsel , barkmull och lite grus blir utmärkta bäddar för am blåbär ....lAnnars köp roddejord på påse o gör en upphöjd bädd , om du har väldigt kalkruk jord där du bor -de flesta har surare jord
Ph mätare behövs inte -de trivs bra hos mej i de blandningarna
lyckero
Tack!
Jag vet att kalk höjer pH, det var bara ett exempel på att plantskolepersonalen inte vet vad jag pratar om. Det är i ett skogsparti på gränsen mellan småland och blekinge, men trots det är pH "bara" kring 6,5.
Någon sorts svavelpreparat skrev de om i boken. Någon som vet vad det kan vara?
Lyckero
Piccante
Kan det ha varit svavelsyra? Det skulle väl gå att göra marken sur genom att tilsätta någon syra men det verkar vara en väldigt drastisk metod. Jag skulle nog undvika att använda så starka kemikalier med tanke på att svavel inte är så nyttigt och starka syror kan nog lösa ut en del otrevliga ämnen i marken. Sura skogsmarker och myrar läcker kvicksilver till grundvattnet så varför experimentera med syror på tomten? Vill man försöka med det ändå så använd inget starkare än ättiksyra, den är dessutom biologiskt nedbrytbar.
kerstin z5-6
problemet med mark ph på 6,5 är ju att om man gräver en grop , fyller på roddejord o planterar en surjordsväxt .. läcker vatten med högre ph in via omgivande mark -o höjer ph i gropen"
Om man istället odlar sina surisar i upphöjda torvbäddar slipper man problemet och behöver inte experimentera med syror ....
Kajsa
Brukar kratta ihop en massa tallbarr från grannens tallar,
det lägger jag sedan under mina Rhododendron.
Ophelia
Löv av ek och bok är bra om man vill ha en sur jord. Jag vet inte vad det är för medel som ni är ute efter men man kan använda ammon- eller kaliumsulfat och alumninumsalter i vattnet för att sänka PH-värdet. Det kan användas till exempelvis hortensior om man vill bibehålla deras blå färg (som blir rosa vid högre PH).
MB1965
jag passar på och lägger lite barr-rik mull från barrskogen under tallarna kring magnolior och rhododendron.

Annars kanman använda försurande rhododendrongödsel eller svavelpreparat

smile.gif
KURT
Järnsulfat (som används som ett ineffektivt medel mot mossa) sänker pH . Men jag tror inte att man msåte sänka pH så mycket för att få blåbär att trivas.
Ingo
Jag blev väldigt förbryllad när jag såg rubriken på den här tråden... wacko.gif
"Varför i hela världen vill hon det?" tänkte jag. "Och varför måste hon fråga efter något medel? Det kan väl inte vara så svårt att komma på något sätt om man har lite fantasi?"

Sen såg jag att det stod MARKEN, inte MAKEN...

OT men sant (och lite kul tycker jag biggrin.gif )
Bessie
Har egentligen inget av värde att tillföra. För små rabatter brukar folk föreslå kaffesump, men det kanske inte fungerar för blåbärsodling i större skala.

Annars vill jag bara uttrycka förundran över att man får jobba på handelsträdgård om man föreslår kalk att göra jorden surare med, men de kanske missuppfattade. Det liknar nästan Hassanskämtet med schampot *för* fett hår.
lyckero
Ingo du gjorde verkligen min kväll lite gladare! Tänk att det är så lätt att läsa fel.... Nej maken behöver inte surgöras, och han brukar inte vara det heller. Men jag vet att kanelbullar och en kopp the gör honom ännu go'are!

Och det ska inte vara i trädgården utan i skogen. I trädgården vill vi inte ha en massa kemikalier. Egentligen inte i skogen heller, men att köpa rhoddisjord går över vår ekonomi.

Vi ska skaffa en massa barkmull och maler ner så mycket kvistar och grenar vi kan för att täcka med. Granbarren har vi gratis, eftersom de växer runt omkring. Vi ska även hämta hästgödslad torv att blanda med...
Det var bara för att öka surheten en bit till..

Jag blev också förundrad över svaret med kalk... Men tyvärr var det nog ingen engångsgrej. Alldeles för många jobbar inom plantsäljarbranschen utan att ha den blekaste aning. Jag ryser över vilka råd man kan få ibland. Här på forumet är de mycket bättre!!!!
Tack allihop!
Lyckero
mulle
Kolla också den här tråden!

Där skriver bl.a. Krister så här:

P H Balans gör hårt vatten mjukt och är till för ömtåliga och kalkskyende växter, tillverkas av bröderna nelsons art nr 5800.

mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon