Full version: Ni som byggt vxthus
Fru fet
och har marksten inuti, hur lngt mste man ner fr att det skall bli ngorlunda stabilt ? Sjlva huset kommer att st p plintar (ner till frostfritt d) och har integrerad sockel. Rcker det med en 10 cm grus fr att lgga plattor p? Om tv veckor kommer det - mitt frsta alldeles egna vxthus (Julianas jubileumsvxthus p 6,2 kvm) smile.gif smile.gif smile.gif
Whiskuchi
Jag hakar p hr, eftersom jag tnker ta bort all jord ur vxthuset och lgga sten istllet (alt. gjuta golv, eller gjuta + sten). Det r sand under jorden, rcker det med den tro?
(frlt Fru fet att jag norpar ett hrn p trden, sg till om det irriterar s startar jag en egen)
gammelnalle
Stabilt fr vad??

kanske jag missfrstr... men det r ju era plintar som sommer att hlla sjlva vxthuset p plats s det mste vara vl frankrat, speciellt om det r plast (glas tynger ner mera och r inte fullt s knsligt fr vindar..)

eller menar ni frost??

jag har "bara" ett KANSKE 10cm lager grus , under det har jag lagt sten (men mest fr att jag ville ha bort kirsklen mad.gif mad.gif )
(fast givetvis la jag det i omvnd ordning..... laugh.gif )

lycka till
b
AndreasBlomquist
Jag invntar ju ocks ett vxthus, ett Serralux frn Classicum med glas. Jag kommer inte gra som de flesta verkar ha gjort hr p forumet, dvs. att mura upp med lecablock utan kommer ocks att anvnda mig av papprr och sedan gjuta fast nedsnkningsjrnen i dessa.

Jag grunnade lnge p hur djupt jag var tvungen att grva ner rren fr att f det p frostfritt djup. Normalt rknas det vara cirka 120 cm hr i Kil som r frostfritt djup. Skrev i alla fall till Classicum och frgade hur de tyckte att jag skulle gra.

De freslog att jag grver ut cirka 40 cm, ver hela platsen dr vxthuset ska anlggas och sedan lgger en geotextilduk, p med 8 cm drneringslager, sedan ytterligare en geotextilduk och sen s stter man rren ovanp detta och fyller upp med cirka 23-25 cm drneringslager igen och sedan 3-4 cm stenmjl och s ska ju allt packas ordentligt under resans gng och sedan p med markstenen. Sedan s bygger man vxthuset direkt ovanp markstenen som med frdel kan g ut lite p sidorna om vxthuset fr att frhindra jordsplatter och s gra det lite lttare att klippa grset runtom.

Gr man p detta sttet s blir liksom hela "konstruktionen" flytande. Drar man ner plintarna p 120 cm och sedan gruset en mindre bit s r det strre risk fr tjlskjutningar, ngot som inte intrffar med ovanstende metod.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon