Full version: Ni som byggt växthus
Fru fet
och har marksten inuti, hur långt måste man ner för att det skall bli någorlunda stabilt ? Själva huset kommer att stå på plintar (ner till frostfritt då) och har integrerad sockel. Räcker det med en 10 cm grus för att lägga plattor på? Om två veckor kommer det - mitt första alldeles egna växthus (Julianas jubileumsväxthus på 6,2 kvm) smile.gif smile.gif smile.gif
Whiskuchi
Jag hakar på här, eftersom jag tänker ta bort all jord ur växthuset och lägga sten istället (alt. gjuta golv, eller gjuta + sten). Det är sand under jorden, räcker det med den tro?
(förlåt Fru fet att jag norpar ett hörn på tråden, säg till om det irriterar så startar jag en egen)
gammelnalle
Stabilt för vad??

kanske jag missförstår... men det är ju era plintar som sommer att hålla själva växthuset på plats så det måste vara väl förankrat, speciellt om det är plast (glas tynger ner mera och är inte fullt så känsligt för vindar..)

eller menar ni frost??

jag har "bara" ett KANSKE 10cm lager grus , under det har jag lagt sten (men mest för att jag ville ha bort kirskålen mad.gif mad.gif )
(fast givetvis la jag det i omvänd ordning..... laugh.gif )

lycka till
b
AndreasBlomquist
Jag inväntar ju också ett växthus, ett Serralux från Classicum med glas. Jag kommer inte göra som de flesta verkar ha gjort här på forumet, dvs. att mura upp med lecablock utan kommer också att använda mig av papprör och sedan gjuta fast nedsänkningsjärnen i dessa.

Jag grunnade länge på hur djupt jag var tvungen att gräva ner rören för att få det på frostfritt djup. Normalt räknas det vara cirka 120 cm här i Kil som är frostfritt djup. Skrev i alla fall till Classicum och frågade hur de tyckte att jag skulle göra.

De föreslog att jag gräver ut cirka 40 cm, över hela platsen där växthuset ska anläggas och sedan lägger en geotextilduk, på med 8 cm dräneringslager, sedan ytterligare en geotextilduk och sen så sätter man rören ovanpå detta och fyller upp med cirka 23-25 cm dräneringslager igen och sedan 3-4 cm stenmjöl och så ska ju allt packas ordentligt under resans gång och sedan på med markstenen. Sedan så bygger man växthuset direkt ovanpå markstenen som med fördel kan gå ut lite på sidorna om växthuset för att förhindra jordsplatter och så göra det lite lättare att klippa gräset runtom.

Gör man på detta sättet så blir liksom hela "konstruktionen" flytande. Drar man ner plintarna på 120 cm och sedan gruset en mindre bit så är det större risk för tjälskjutningar, något som inte inträffar med ovanstående metod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon