|
Margaretha
24-04-2006, 18:19
Jag har haft liknande problem flera gånger. Det brukar gå att bygga upp tanden igen de första gångerna det händer, men så småningom måste man sätta en krona.
CITAT (Bessie @ 24-04-2006, 19:15) Kostnadsmässigt är det ingen skillnad på folktandvården och privat. Bet själv av en halv tand för ett tag sen, det gick på 900:- att laga den, tycker jag inte är så saftigt.
Jag råkade ut för samma sak och har en tandläkarskräck som inte är så lätt att tas med. Jag pillade med tandtråd och tandstickor och munskölj och så i säkert drygt 2 år tills det började göra AKUT ont. Det visade sig då att tanden som gått sönder var det väl inga större problem med, men tanden bredvid hade tagit mycket stryk. Tanden som gått sönder byggde de liksom bara om det som saknades. Nemas problemas! Inget att vara rädd för ens. Den andra kan vi prata om nån annan gång..
Eva i Skåne
24-04-2006, 18:29
Tandläkarna kan bygga upp tanden igen. Det är jag ganska övertygad om. Drar ut en sönderbiten tand gör dom nästan aldrig vad jag vet. Möjligen kan de vilja sätta en krona där, men jag tror du upplever problemet större än det är. Jag vet inte i vilken ålder du är, men gissar att du är ung och att det är första gången du råkat ut för nåt sånt här. Skickar en tröstekram till dig  och hoppas du kommer till hos nån tandläkare imorgon.
Sitter i samma båt.... Och jag har gjort det tidigare. Min tandläkare brukar försöka bygga upp den i plast - strax under tusenlappen brukar det kosta. En krona kostar däremot flera tusen kronor! /Stina
Ophelia
24-04-2006, 19:22
Du får ju avgöra själv huruvida du vill greja till tanden eller ta bort den. Du har alltid ett eget val. Likaså var du vill gå. Själv har jag en tand längst bak som varit väldigt trasig och som lagats med plast och som fungerar jättebra. De byggde upp den med hjälp av en form. Visst var det bök och stök men det var ett val som jag valde själv. Förvisso hade de kunnat ta ut tanden men vill inte ha gluggar.
Tack för de uppmuntrande svaren och tröstekramen! Ung och ung, jag är snart 33 och har i hela mitt liv dragits med en helvetisk mix av tandläkarskräck och dåliga tänder (i motsats till min 18-åriga syster som aldrig haft ett enda hål -- mamma måste ha ätit kalcium som besatt), och det är en ond cirkel som det är väldigt svårt att komma ur. Det hjälper inte att köerna till kommunal tandvård är mellan sex och arton månader och att privat tandvård kostar skjortan. Bra synd att jag inte kan gå till någon av släktens tandläkare och få kusinrabatt.
Den första panikångesten börjar ha lagt sig. Jag blir bara så arg på mig själv varenda gång som gaddarna krånglar -- det känns alltid som det är min onda cirkel som orsakar problemen varje gång.
mamamaggan
24-04-2006, 22:02
Har gjort precis likadant själv. Gott med popcorn!
Den yttre halvan av tanden gick av men det var inga problem att laga den. Kommer tyvärr inte ihåg vad det kostade . Har för mig att det klarades av med ett enda besök.
Lycka till!
Mary Lou
26-04-2006, 08:54
Oftast går det jättebra att lappa ihop en trasig tand med en plastfyllning, men det beror så klart på hur stor frakturen är och hur den sitter. Är det mycket stor eller går ner nedanför tandköttskanten kan det vara svårt att göra en plastfyllning. Kanske blir det en krona i så fall. Om det är riktigt stort och väldigt nära nerven så får man kanske rotfylla först men som sagt oftast går det bra att lappa. Dra ut tanden är bara en sista utväg om tanden/roten är mycket skadad. Tungan förstorar ordentligt så det brukar alltid kännas större än vad det är. Hoppas att allt går bra, lycka till!
Rapchic
26-04-2006, 09:00
om du är mellan 20 och 35 (tror jag det var) så kan man betala ett visst antal kronor per år och sen är allt gratis hur mkt man betalar beror på hur tändernas skick är och hur tändernas historia är... jag är dock inte helt säker om man kan börja med den försäkringen när man är över 20 men man kan ju alltid fråga
Underligt att tandhälsa inte går in under vanliga sjukvården. Snackar nu om att laga hål etc, inte polera fram kritvitt leende.
Tand- och munhälsa håller på att bli en klassfråga där de som lever på marginalerna inte har råd att undersöka munnen regelbundet, få hål lagade osv. Det gör mig riktigt sur.
Hannele
26-04-2006, 14:26
CITAT (Bessie @ 24-04-2006, 19:15) Har nån erfarenhet av något liknande och kan hjälpa mig med en uppfattning om hur det här kan repareras? Skrotar dom hela tanden eller går det att fixa på enklare sätt? Min tandläkare försöker alltid hitta det billigaste alternativet och fyller med nytt om det går. I dag är det viktigt att fråga, int elåta tandläkaren bestämma..
Jag har bitit sönder två kindtänder och båda har gått att bygga upp snabbt och smärtfritt. Inte så fasligt dyrt var det heller vill jag minnas.
CITAT (Pirum @ 26-04-2006, 11:04) Underligt att tandhälsa inte går in under vanliga sjukvården. Snackar nu om att laga hål etc, inte polera fram kritvitt leende. Håller fullständigt med! Varför kan det inte ingå i samma högkostnadsskydd!??
CITAT (karjo @ 26-04-2006, 15:35) CITAT (Pirum @ 26-04-2006, 11:04) Underligt att tandhälsa inte går in under vanliga sjukvården. Snackar nu om att laga hål etc, inte polera fram kritvitt leende. Håller fullständigt med! Varför kan det inte ingå i samma högkostnadsskydd!?? Troligen beror det på tanken att den som får hål i tänderna har slarvat med tandborstningen. Riktigt så enkelt är det dock såklart inte. Med samma sorts resonemang skulle rökare få betala sina lungskador själva, rökare och överviktiga skulle få betala mer för hjärt/kärl-skador och skador i leder, etc. Det har dessutom visats att mer eller mindre kroniska inflammationer i tandköttet kan ge ökad risk för hjärt/kärl-sjukdomar. För att inte tala om alla olägenheter som den tandskadade/sjuka drabbas av. Om man inte har råd att göra små åtgärder så kommer det ju ofta att krävas större, dyrare och krångligare ingrepp senare.
Rapchic
26-04-2006, 15:10
men den där försäkringen verkar göra det lite bättre... om jag har tur behöver jag bara betala 540/år.. och tandläkarn sa att då så är allt betalt den dagen man får hål m.m
polecat
26-04-2006, 16:33
Var till tandläkaren igår och gjorde en plastkrona. Jag går hos en privat tandläkare och det kostade 2000 kr . Det stog på kvittot klinikframställd kompositkrona. Trodde att det skulle vara dyrare, så det blev en glad överraskning!
Tack för alla berättelser, tips råd och så vidare. Jag tänkte att jag alltid kunde ringa till den kommunala tandvården först och fick till min stora förvåning en tid till nästa vecka. Vi får se vad de tycker där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|