Full version: Rosor
Berit
A. Meilland klängros, Chrysler Imperial klängros.
Köpte idag för 14:90/st. ohmy.gif .

Var det ett dumt köp? Billigt var det iaf.

Någon som har erfarenhet av de här två?
Kajsa
Som rostok måste jag ju söka på rosorna, aldrig hört namnen, vad står A för i Meilland ? Ruskigt billigt var det, så fryser dom bort så överlever man.
Skulle dom klara din zon 4-5 ?
Crysler Imperial äldre ros.

Tyckte jag fyndat idag köpte en Sympathie klängros
för 69 kr, jag gläder mig över det biggrin.gif
stina
Är det inte den här (Flora Linnea):

ALBA MEIDLAND
(Meilland 1987).

Underbar, lågväxande fransk buskros som är bra som häckväxt. Klasar med upp till 40-talet fyllda, crèmevita blommor. Svag doft. ’Alba’ betyder vit. Storlek: 0.7x1.2m. Zon III.
kerstin z5-6
Ja antagligen Meilland är en förädlare
Berit
Tack för era svar smile.gif .

Bra roslänk, Kajsa, om Chrysler´n klarar min zon vet jag ej, för det stod inget på paketeringen, får behandla den extra milt om den nu vill växa och bli stor
tongue.gif .

Beträffande A Meilland står det att det är en klängros som blir 200-300 cm och på bilden på omslaget ser den mera ut som gul än vit och massor med blommor.

Det är ganska långa vita skott på dessa rosor, vad betyder det ? Dom kanske inte har mått så bra. Vad gör jag åt skotten ? unsure.gif
kerstin z5-6
De vita skotten är typiska för barrotat som varit lagrade lite för varmt , det är ingen fara , ibland orkar de inte slå ut -faller av , men nya kommer
Du krukodlar väl dem ett tag -eller kan du gräva ute nu
Berit
Ja, jag har satt dessa 2 i krukor, det går iof att gräva nu på vissa ställen men jag behöver hjälp och får då vänta till helgen.

Kunde inte hålla mig idag från att köpa fler rosor till detta billiga pris 14:90/st, vet inte om det är rätt eller fel att köpa så här billigt, det kanske är dåliga varor. Vad tror ni?

Dessa inhandlades idag:

Diamond Jubilee Storblommig ädelros
Oklahoma "
Barcelona "
Queen of England"
Marion Trädgårdsros
Suttersgold "

På omslagen står inget om någon växtzon.

smile.gif
Kajsa
Help me find
Här kan du hitta alla, klicka sedan på foto så får du upp många bilder av varje ros. Jag tittade i Botanica Rosor och hittade dessa
Diamond Jubilee, tehybrid zon 1
Oklahoma, tehybrid zon 2-3
Sutters Gold, tehybrid zon 3
Queen of England är Queen Elizabeth, tehybrid zon 4
den har jag haft men den är ömtålig, ev. kruka ?
Själv har jag en hel del rosor i krukor, som är för klena
för min zon, förvarar dom i garaget det går utmärkt.
Jo, Marion Trädgårdsros, leta på Marion där fanns många.
Berit
Jag har kallt i mitt garage, där blir frysgrader. Hur många grader har du i ditt garage Kajsa på kallaste vintern.

Så funderar jag om jag kan ha dessa rosor ute i natt som jag har krukat, det har varit några minusgrader på nätterna här och blir det säkert inatt också.
kerstin z5-6
Rosor är tåliga mot minus men fiberduk runt plantorna vill de ha nu ..
Jag skulle def krukodla alla dessa -de klarar knappast z4-5
Har du potatisland?
I så fall ta upp rosorna ur krukorna på hösten skaka av jorden rulla in dem i säckväv och lägg ner dem i potatisfåran när potatisen tas upp.
Gräv över- markera
När du ska sätta nya potatisar är det dags att ta upp väcka o krukodla igen smile.gif

Rosor för z5-6 ute på friland hittar du i mitt album -kanadensiska rosor
både jag o kajsa har en del sorter av dem smile.gif De går utmärkt
och det finns faktiskt flera som är minst lika fina som de zonklena teroshybriderna
Kajsa
Låter som ett utmärkt idé att gräva ner rosorna på senhösten.
Det bör inte vara minusgrader i garaget, utan + 2-4 grader och mörkt.
Det var många läckra sorter du köpt, vem säljer rosor så billigt ??
Jag hade handlat alla sorter som du, och krukat rosorna, ingen tvekan.

Har ställt ut mina krukrosor och stamrosor i trädgården nu,
vid frostnätter är det som Kerstin skrev fiberväv som gäller.
Berit
-2 grader nu morgonen.

Yes, jag har potatisland 2 st till o med. Jättebra tips att gräva ner till hösten, du är klurig du Kerstin laugh.gif . och vissa av sorterna får sonen överta, han har fritidshus på Orust och där är en lämpligare zon.
Har många gånger varit i era album och häpnat över alla dessa skönheter som finns så nog vet jag att det finns rosor som är lämligare för min zon kunde bara inte låta bli att köpa nu, det är Lidl som säljer dessa rosor.
rolleyes.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Inget Lidl i sikte här -och inte föär Kajsa heller kanske smile.gif
Klart du ska pröva -en glasspinne kostar ju mer ! Köp o fota i sammar !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon