Full version: Trädgårdsland
Halli
Hej!

Vi har nytt hus med trädgård och jag skulle vilja anlägga ett trädgårdsland, framför allt för barnens skull. Finns det några tips om vart man bör lägga det? I vilket väderstreck, nära nånting, långt bort från nånting osv? Till en början blir det bara nån rabarber och några ärtor, men på sikt kanske jag vill öka ut det.

wub.gif
LisaPalm
Det ska vara rätt så soligt inte stora träd som skuggar .
Glöm inte att sätta några potatisar smile.gif Det är det första jag planterar det finns inget godare wub.gif än o hämta färkpotatis direkt i landet.
Halli
CITAT (LisaPalm @ 24-04-2006, 20:12)
Det ska vara rätt så soligt inte stora träd som skuggar .
Glöm inte att sätta några potatisar smile.gif Det är det första jag planterar det finns inget godare wub.gif än o hämta färkpotatis direkt i landet.

Potatis, det var en bra idé! Men jag antar att jag måste vänta till hösten för det... i år är det väl för sent?
Madeleine1
Jag skulle nog välja att lägga det nära 'köksdörren', så att jag har nära till grönsaker och potatis när det är matlagningsdags. Sen skulle jag ju välja placering lite beroende på om landet är något jag vill visa eller ej (och det skulle jag personligen inte alls ha något emot! wub.gif).

Och så skulle jag välja ett riktigt varmt och soligt ställe - under förutsättning att jag kan vattna regelbundet när det är som hetast. Då kan man så hyfsat tidigt och har glädje av landet lite längre.
Fundera lite på hur hus, häck och annat skuggar när det är tidig vår och man vill att snön ska smälta bort så fort det bara går. Solen står ju inte så högt då, så man kan få skuggning som man inte har resten av året.

Hyfsat nära kompost, förvaring av spadar och andra trädgårdsverktyg kan också vara vettigt om det är möjligt.

Jag kan inte komma på nånting som jag skulle vilja ha det 'långt ifrån'. wub.gif
Mitt trädgårdsland stämmer bra på allt jag skrivit ovan, förutom att jag inte har det så nära 'köksdörren'.
Whiskuchi
CITAT (Halli @ 24-04-2006, 20:17)
CITAT (LisaPalm @ 24-04-2006, 20:12)
Det ska vara rätt så soligt  inte stora träd som skuggar .
Glöm inte att sätta några potatisar  :)  Det är det första jag planterar det finns inget godare wub.gif  än o hämta färkpotatis direkt i landet.

Potatis, det var en bra idé! Men jag antar att jag måste vänta till hösten för det... i år är det väl för sent?

Inte alls, du kanske inte hinner få till midsommar men du hinner definitivt få i år smile.gif
kerstin z5-6
odla i pallkrage i stället för land -lättskött mer skörd , mindre ogräs, snyggt.!
gunnelö
Hm, man kanske borde koppla ihop det ni skriver och testa att sätta några potatisar i pallkragen. Tror jag ska gör det. Det kan nog bli potatisar redan till midsommar då! rolleyes.gif

Gunnel Ö
Gåsis
Ärter är ju jättebra att sätta för till hösten kan du vända ner plantorna och få finfin gröngödsling alldeles gratis. För sent för potatis laugh.gif Här uppe har vi inte ens börjat grodda dem blink.gif Några kryddväxter är väl heller aldrig fel i ett land. Mynta, som får stå i en hink utan botten, mmmm. Vi tar ofta lite strösocker och krossat ett myntablad tillsammans med - gott till glass och jordgubbar.

Och som sagt soligt och ganska nära dörren. Pallkragetipset är ju bra.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon