Full version: Härliga hästblajor!
Monarda
Vilken lycka! Har hämtat fem stora säckar med hästgödsel ikväll. Kan knappt vänta till helgen när jag ska blanda ner hela härligheten i trädgårdslanden. Det ska bli mumma! tongue.gif Tack snälla hästarna! wub.gif
karjo
Har du fyllt säckar direkt från en gödelstack med halm/spån och allt? Eller ska det vara äldre skit? Hur ska det se ut liksom... unsure.gif
karjo
*puttar upp*

Ingen som kan ge lite tips på hur skiten ska se ut? Tar ni den direkt från en gödselstack eller ska den vara äldre? Frågan gäller både koskit och hästskit. Bor "på landet" och tänkte att man kunde kanske höra med någon bonde... smile.gif
Gurkan
Det är bra om gödseln har legat och brunnit, alltså komposterats ihop med strömaterialet ett tag. Det funkar ungefär som i en kompost, kvävet i gödseln binds till kolet i strömaterialet och mindre näring läcker sedan ut .

Efter vad jag har läst här funkar ganska färsk gödsel på det mesta men man skall undvika att lägga det på potatis och andra rotfrukter som kan ta skada av det.

Jag ska få ett lass hästgödsel nästa vecka efter vårstädning i stallet, ska bli spännande att se vilken konsistens den har ... wink.gif

Nån som har tips på hur man "snabbränner" gödsel om det skulle behövas ? Har läst om det här men minns inte riktigt hur det var det gick till.
karjo
Hur länge ska det ha brunnit då? Snackar vi år eller veckor? blink.gif
Monarda
Skiten som jag hämtade var svart och såg mera ut som jord. Luktade inte heller nämnvärt. Det var både halm och spånor med men eftersom jag har lerjord blir det ett extra bra tillskott.
Ullet
Riktmärket har jag för mig är att det ska inte lukta skit utan mer kompost o jord, inte se ut som skit utan mer som jord, då är det okej. Det ska vl ha brunnit ngt år innan man kan använda det. SÅ ta långt ned i gödselstacken.
karjo
OK! Tackar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon