Full version: Rädisbaljor
viso05
Någon som vet ungefär hur stora rädisbaljor blir? Så jag vet vart i landet de ska få bo.
Eva 33c
Jag har haft dem i växthuset. Enbart av den orsaken att jag brukar så lite rädisor tidigt i växthuset och sedan låta någon stå kvar och blomma och ge frukt (baljor) I mitt träsgårdsland kan jag dessvärre inte odla kålväxter längre (misskötte växelbruket som nybörjare...) pga klumprot.
I växthuset blir i allfall rädisplantan en 70-80cm hög sak som behöver stöd. Men oj vad goda baljorna är att äta! Och många blir det ! Fast de brukar få ohyra efter ett tag i växthuset, jag tror inte kålen är så förtjust i sommarvärmen därinne. Men då slänger jag ut dem. Roligt så länge det vara´! smile.gif
mari_tres
Ojoj... de rädisbaljor jag hade i bakkanten på en pallkrage i somras blev nog lite högre än mig, med stöd. Men oj, vad krispiga de var!! Sen vill jag visst minnas att de var lite stickiga... men det är ju baljorna som ska ätas, inte själva plantan rolleyes.gif
noora
Hur äter man rädisbaljorna? Som de är eller ska man tillaga dem först?
Eva 33c
Jag tycker de är godast som de är, men jag har provat att ha dem i wokpannan också och det funkar också bra. Nu är jag ingen hejare på matlagning (jag tillagar nästan alla grönsaker i wokpannan numera..) så det finns kanske roligare grejer att göra.
viso05
Oj då, jag gissade på ca 40 cm... Får nog fundera lite till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon