Full version: Rödmyror i rabatten
Susanne i Linköping
När jag skulle klippa ner en av de sista kärleksörterna hade rödmyror byggt bo i plantan! De lär ju finnas på mer än ett ställe också. Hur får jag bort dem? I en annan tråd föreslogs Baythion myrmedel, COOP annonserar om Myreffekt. Funkar dessa på rödmyror eller är de bara för svartmyror? Finns det fler alternativ? Hett vatten, salt mm går dock bort då de tar kål på rabattväxterna också.
KURT
Det som fungerar på svartmyror fungerar också på andra myror. Men som vanligt så skadar ju inte myrorna växterna, de äter ju andra insekter så de gör ju mest nytta.
Betty
CITAT (KURT @ 25-04-2006, 09:01)
Men som vanligt så skadar ju inte myrorna växterna, de äter ju andra insekter så de gör ju mest nytta.

Förvisso, men de dränerar alldeles kopiöst bland växterna så de torkar ut. Och det är inte kul att rensa ogräs bland blommorna och samtidigt bli anfallen från flera håll av aggressiva käkstarka myror... sad.gif
Sollan
Pröva med att strö ut kaffesump där de håller hus. Gjorde detta i fjol när mina stora röda myror helt plötsligt invaderade mina rabatter. De flyttade "hem" efter ett tag....
kristerh
Myror gillar ju torka, se till att det är ordentligt blött, ev kan du vattna ut myrmedel, som tränger ner i gångarna.
krister
Whiskuchi
Bakpulver!! Vänd upp så det kryllar, strö bakpulver på dem du ser och avvakta. Jag tycker det funkar jättebra. Miljövänligt också! smile.gif
lindastina
Myror, rödmyror åtminstone, äter de finaste rottrådarna och kan på så vis ta kål på en växt. Plus att de inte är för roliga att ha omkring sig när man pysslar i rabatten.

Jag fick som förslag att strö ut snus på platser med mycket myror och jag tror minsann att det hade effekt. Det var i slutet av säsongen jag provade, så jag är inte 100% säker på värdet.
Gloriana
Jag fick tipset malen kryddnejlika här på odla förra året och det funkade hur bra som helst. Räddade två rejält invaderade krukor med blomma för dagen (de var för stora för att dränka i hink). Dessutom var de aktiva i mina omskolade sådder och där försvann myrorna också direkt då de inte gillade nejlikan.
SaraS
Kanel fungerar också. Det använder vi runt platser där vi inte vill ha gångstråk. Luktar trevligt och skadar inga katter! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon