akagebeck
Hej!
Hur gör ni när ni odlar basilika? Mina blir aldrig sådär fina och täta buskar... sad.gif

Hur många frön i varje kruka? Hur många låter ni växa upp? Under lysrör och svalt eller i varmt fönster? Vattnar mycket?

Såg på "Min trädgård" igår och deras basilikakrukor såg så fina ut... i mina krukor är det spretiga stjälkar. Har försökt att toppa, men det blir nästan en decimeter till nästa bladpar.. ser trist ut...

Hur gör ni?
noora
Prova att ställa dina plantor ljusare och eventuellt lite svalare (men inte under 15 grader). Mer ljus ger kompaktare plantor smile.gif

Jag brukar toppa varje "topp" vartefter de får mer än ett bladpar.
akagebeck
Är det alltså det andra bladparet som du tar bort?
noora
CITAT (akagebeck @ 25-04-2006, 16:16)
Är det alltså det andra bladparet som du tar bort?

Japp, det andra eller det tredje bladparet brukar jag ta, beroende på hur kompakt basilikan är. Det blir ju två nya grenar ovanför det översta bladparet som sparades, och så fort dessa grenar har två-tre bladpar tar jag bort de översta bladparen på grenarna igen. Oftast toppar jag bara när jag behöver basilika till maten, så det blir inte alltid toppat på en gång. Jag skördar i alla fall alltid basilika genom att klippa av stjälken precis ovanför ett bladpar.
Mia, zon 3
Det beror nog mest på vilken sort du har. Den "vanliga" storbladiga basilikan tycker jag oftast inte blir så buskig, däremot om du sår buskbasilika eller klotbasilika så blir varje planta en egen buske. Jag gillar en sort som heter "Fino Verde", finns på Impecta. Stark smak/doft, håller bra som torkad, och blir inte så väldigt småbladig som klotbasilikor brukar bli.
catlady
Jag satte en mycket storbladig sort (tror den hette Giant) som jag köpte på Impecta. Kommer den aldrig bli en buske då? unsure.gif
noora
Basilikan på fotot på den här sidan är ganska buskig, trots att det är en sort med i alla fall normalstora blad smile.gif
Mia, zon 3
OJ! Den var rejäl! Ser ut som den är högre än 20cm som det står i texten?Mina brukar nog aldrig hinna till den storleken, hamnar i maten innan. Kan tänka mig att det beror mycket på ljustillgången. Utomhus är det ju ljust nog, men oftast för kallt för storbladig basilika. Och inne blir de lätt pinniga pga ljusbrist. Ska de orka producera den där bladmassan samtidigt som man skördar av dem borde de behöva ganska bra med näring också. Eller?
noora
Jo, den på bilden är mer än 20 cm hög, men så är det också den största basilika jag nånsin har sett smile.gif Den bodde i en självvattnande kruka, och fick vanlig krukväxtnäring när den vattnades.
Åsa, mälardalen zon 2
Mina basilikor blandade sorter brukar kunna bli bjässar på runt 40-50cm men jag brukar odla i riktigt rejäla krukor.

Förra året satte jag dem i något mindre jordvolym i en extra djup balkonglåda men de blev ganska stora ändå.

Ophelia
Jag brukar så Genovese. Tar såjord och sår ut fröna. Tar och lägger lite lagom sådär för jag hatar att dra upp dem när det blir för tätt. Sätter på en platspåse. Basilika gillar varm, ljust och fuktigt så håll koll på så det inte möglar (lufta ofta). Min basilika blir verkligen rejäl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon