katja35
25-04-2006, 12:03
När är det dags att plantera rhododendron och vilka sorter passar till Göteborgregion? Var är det bäst att köpa buskarna? Under vilka förhållanden trivs dem som bäst? Börjar dem blomma samma år man planderat eller dröjer det?
Nu är det för många frågor

Vore tacksamm att få svar på några.
Lena i Torslanda
25-04-2006, 12:13
Du kan välja höst eller vårplantering. Du kan välja fritt bland alla i princip när du bor i Gbg.
Det viktigaste är att du ger dem bra jordbetingelser. Blanda jorden med okalkad torv, kompost, barkmull eller använd färdig rhododendronjord. Många säger att Rhod. är skuggväxter med det stämmer inte. De trivs i full sol om bara jorden är tillräcktigt fukthållande. Jag föredrar att plantera i halvskugga - alltså skugga under den soligaste tiden av dagen. Om de blommar samma år eller ej beror ju helt på hur stora (gamla) plantor du köper. De flesta av dem du köper nu har ju knopp och de kommer givetvis att blomma.
katja35
25-04-2006, 13:40
Tackar för snabba och konkreta svar!!! Vad kan en sådan planta gå på?
Karrolina
25-04-2006, 20:29
Hej! Jag har också tänkt mig en sån av nåt slag..
På vår plantskola kostar dom 279:- Kanske var 40 cm hög och hade knoppar. Men jag gillar billiga saker så jag tror jag köper 2 st för 99:- på Coop. Fast jag har inte sett dom. Det kanske bara är skräp. Men värt att kolla/prova!
thomaswahlqvist
25-04-2006, 22:43
Gå inte till din trädgårdsmästare utan att först ha besökt ditt bibliotek.
De hjälper dig gärna att ta fram ett par fina Rhododendronböcker.
Sen kan du fråga din trädgårdshandlare om han kan ta hem det du önskar köpa, ghör han detta är han en riktigt bra handlare.
I böckerna kommer du se hur olika bladen kan se ut, något som du knappast ser i det trista sortiment handlarna erbjuder.
Hannele
26-04-2006, 13:04
CITAT (Karrolina @ 25-04-2006, 21:29)
jag tror jag köper 2 st för 99:- på Coop. Fast jag har inte sett dom.
Det kanske bara är skräp. Men värt att kolla/prova!
Ingenting är egentligen skräp april-maj, då ska man handla sina växter.
Då finns det urval även på stormarknader, det bästa försvinner först.
Caprice
27-04-2006, 12:17
Jag har precis köpt fyra stycken hos Coop, 2-pack för 99:-... det är ett otroligt pris!
Rekommenderar Nova Zembla som finns till detta pris, underbar mörkröd färg!
De jag köpte är ca 30-40cm höga och har knoppar... mkt fina ex!
Om du har naturtomt behöver du inte köra med specialjord, den är då med största sannolikhet lite sur... precis som roddisarna vill ha det...
Precis som Lena skrivit, så är inte rhododendron en skuggväxt... den funkar överallt, från skugga till full sol... nackdelen med full sol är att blomningen blir lite kortare, å andra sidan börjar den blomma tidigare än i tex halvskugga...l
thomaswahlqvist
27-04-2006, 16:49
Nja jag hadde nog tittat i en bok först..........
Jorden skulle jag inte räkna med, bättre att veta än chansa.
MrNorth
01-05-2006, 10:46
Två för 99 på coop tyckte jag var rena skämtet.... trodde det var bonsai, små ynkliga plantor kanske 20 cm höga.
Blomsterlander hade oxå vår-yra och där köpte jag 5 st jättefina (dock inte nova zembla som är lite dyrare) som var ca 70 x70 cm för 99 kr styck, man sparar ju typ 3 år på det... perfekt för mig som är otålig... hehe
/Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.