akagebeck
25-04-2006, 14:15
Hej!
Vi ska köpa en ny gräsklippare, en handdriven. Nån som har tips om vad man ska tänka på? Tips önskas också om en bra modell som går lätt att "köra". Tomten har inga stora ytor utan en massa terasser och prång, så det är bra om den är lättmanövrerad!
Som vanligt så brukar de stora välkända tillverkarna vara säkrast. Jag tror att det finns uppsamlare även för handgräsklippare, men jag vet inte hur bra de fungerar? Egenligen borde ju många fler använda handgräsklippare, förutom motionen man får, så skapar många motorgräsklippare mera problem och irritation än vad man vinner i tid.
Gardena har en bra och tyst handgräsklippare med uppsamlare. Kostar lite mer men är väl värd merkostnaden.
Maria i Helsingborg
28-04-2006, 09:51
Jag slår också ett slag för Gardenas klippare
akagebeck
02-05-2006, 08:19
Va bra! Ska kolla in Gardenas klippare!
Tack för alla tips!
Är det någon som har testat en elgräsklippare? Jag såg att Black & Decker hade en för en överkomlig penning men det står ingenting om hur länge batteriet räcker. Jag har en Gardena handjagare som är bra men ibland skulle det vara skönt att slita den över alla maskrosor... Håller verkligen med om att motorgräsklippare är ett elände, grannarna ska alltid klippa precis när man ska ta ett glas vin och njuta av porlet från dammen...
Gardena har ju även en gräsklippare med batteri.
thomasini
01-06-2006, 08:05
Köpte en "handskuffare", alltså en utan motor. Det är en Partner med lagring vid hjulen, rekommenderar varmt! Det är en dyrare modell men absolut värt sitt pris. Ger ett otroligt bra klipp och är inte tung att skuffa. Den ersatte min maskinklippare trots att den fungerade.
Jag har en el.gräsklippare med sladd, Flymo, typ svävare, så det blir inget trevligt gräsklipp. Man vänjer sig snabbt vid sladden. Liten och behändig. Den klipper allt, rena slåttermaskinen. Låter inte så mycket, lär vara miljövänligare också. Haft min i en massa år. Testade en nyare modell för några år sen, men den funkade inte alls lika bra. Bl a fick jag ont i händerna. Är jättenöjd med min.
Helios
Vi har elgräsklippare med sladd. Låter mindre än både bensindrivna och "handjagare" tycker jag

Lite klurigt med sladden ibland, men på den stora fyrkantiga biten av gräsmattan är sladden inget problem. Man bara lägger den bredvid gräsklipparen på den sida som man redan klippt.
CITAT (uno @ 01-06-2006, 04:14)
Gardena har ju även en gräsklippare med batteri.
Japp, har en sådan och den funkar bra. Nackdelen är att den är
tung eftersom batteriet är så tungt så den är jobbig att lyfta fram ur förrådet men när man väl satt igång den rullar den väldigt lätt. Laddningen räcker gott till en klippning av ganska mycket gräsyta. Fördelen med cylinderklippare är ju att dom klipper så bra och med batteridrift är det jättelätt jämfört med enbart handkraft. Man kan använda klipparen utan motorn, dvs som vanlig handjagare om man vill, det är bara att skjuta den framåt manuellt utan att starta motorn. Om man vill göra den lättare då kan man ju alltid ta ut batteriet. Handtaget kan fällas ihop så den tar minimalt med plats. Batteriet måste man ta ur och förvara frostfritt på vintern.
Vid det här laget har du säkert köpt en klippare, men någon annan kanske vill ha tips?
Jag köpte nyligen en Husqvarna 540 som jag går och skuffar runt. Den är helt underbar! Den lättaste handjagaren jag någonsin kört.
*rekommenderas*
Kostar en dryg tusing att inhandla.
(Hur den håller kan jag däremot inte veta i dagens läge förstås)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.