ewa zon 3
Hur mycket ska jag kapa på den ca 1-1½m nya tillväxten. Förra året skar vi ned en gammal syrenhäck helt, bondsyren, på vårvintern. Ny tillväxt har kommit fint efter det vi rensat ut allt som inte var syren ur häcken och gödslat ordentligt. Ska vi beskära nu el efter det att syrenen normalt har blommat? Vill bygga upp den så vi får väl offra blommning så här i början. Det finns plats att ha den friväxande.

/Ewa
Cilla
Att ta toppar gör man normalt om man vill ha syrén formbeskuren. Det blir en fin häck, men den blommar inte.

Ska ni ha den friväxande behöver ni inte toppa alls.
ewa zon 3
Tack för snabbt svar. Kommer det bli sidogrenar på de här "spjuten"? Vill gärna att den ska bli lite buskigare ända nedifrån och inte som tidigare massa grova raka halvkala stammar, med det mest av bladmassan och blommor långt upp

/Ewa
Ingo
Det är normalt för syren att föryngra sig med långa spröt som först senare får sidogrenar. Spröten kan komma både nerifrån roten och som sidoskott längre upp på stammarna. Äldre syrener behöver gallras regelbundet i kronan för att dessa skott ska få ljus och utvecklas men det lär inte bli aktuellt på många år efter en sån nedkapning.
ewa zon 3
Jo, vi försökte få ordning på syrenhäcken genom urgallring första åren vi bodde i huset. Men de motorsågsspräckta stammarna var så många, ogräset så envist, häcken så lång och o dubbla rader dessutom så vi bestämde oss tillsammans med grannen för en mer brutal metod. Vi fick också rycka gräva bort en hel del annan växtlighet som inte var syren. Jag skall alltså stoppa tillbaka den nyslipade sekatören i fodralet, vilken tur att jag frågade först smile.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon