Full version: korvsoppa
Gåsis
När jag var barn på 70-talet fick vi korvsoppa på skolbespisningen. Den var bara så god. Nån ganska mörjig soppa med korvslantar i. Potatis- och purjo eller något liknande kanske. Nu har jag försökt goggla mig fram till ett recept men det jag provade sist åkte rakt ner i slasken. Är det någon här som minns korvsoppan och vet hur den ska göras?

Nu blev jag dessutom alldeles nostalgisk när jag kom att tänka på att den serverades i brandgula plasttallrikar och mjölken dracks ur plåtmuggar.

/Åsa
*Felix matte*
Tror att det var strimlad vitkål i korvsoppan
men riktigt säker är jag inte unsure.gif

Mitt recept är på ett ungefär

Finstrimla rotselleri, palsternacka, morötter och purjo.
Skär korven i skivor och sedan i mindre bitar
Fräs alltsammans liten stund, smula i grönsaksbuljongtärning
och vatten så det knappt täcker. Låt puttra
medan du skalar och skär potatisen i mindre bitar
lägg i grytan, avsmaka av med mer salt om det behövs
och ev några varv svartpeppar och lite mer vatten.
Låt puttra tills potatisen är mjuk, servera med
knäckebröds ostmacka till.
smile.gif
Gåsis
Det lät inte dumt! Det är nog palsternackan som gör korvsoppssmaken tror jag nu när jag fått det berättat för mig laugh.gif Jag provar.

/Åsa
Whiskuchi
Jag brukar köpa färdig potatis- och purjolöksoppa och skära ner korv (i mitt fall sojadito) i. Smakar ungefär som jag minns skolans soppa, kanske lite mer matig och tjockare i konsistensen.
Rapchic
va gott det låter (mkt godare än vår skolmat iallafall)
Gåsis
Nåja, det här kanske lät gott men jag minns vitkålen med russin oxå mad.gif

/Åsa
Rapchic
det lät lite ööö udda
KURT
Linsgryta, eller linssoppa (med grönasker och korv i) är också ganska vanligt. Gröna linser tar lite längre tid att koka, men smakar bätttre än röda linser.
olgak
KÅLROT ska det vara i enligt min man, som brukar laga på:

potatis, purjolök, morot, kålrot och sojakorv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon