Full version: Okänd växt
Nutten
Hej!
Det finns en växt på jobbet som står i ett visningskrukväxtsortiment. Jag känner igen den så väl, har sett den flera gånger, men jag har ingen aning om vad den heter! ohmy.gif Hittar den inte i någon krukväxtbok...

Växten bildar en buske och har ovala, sega blad (med jämna kanter). Bladen sitter korsvis motsatta. Flockar med lilarosa blommor kommer vid varje bladnod. Blomorna har fem kronblad, ett vardera åt väster, norr och öster och sedan två åt söder. Lite som en orkidéblomma! Varje blomma har som en lång tratt sedd från sidan och ur den sticker det upp två ståndare och en pistill, så jag misstänker att växten hör till familjen Oleaceae (samma som syren, ni vet!?). Den bildar sedan avlånga kapslar, som känns ovalt kantiga.

Det finns bilder på några delar i mitt album "Okänd växt". Ta en titt och se om ni kan hjälpa mig reda ut vad det är!! smile.gif

Fotoalbum
Nutten
Är det fortfarande ingen som kan hjälpa mig? Borde jag lägga inlägget någon annanstans? Har redan testat att ha den under småprat...
yla
har du ingen bild i helfigur rolleyes.gif
de kännns som om jag vet men jag får inte ihop hela bilden rolleyes.gif
Nutten
Tyvärr inte! Jag har inte heller någon möjlighet att ta en bild på hela växten...De bilder jag har i mitt album lyckades jag ta genom att plocka med mig en liten bit av växten hem och använda min halvtrasiga webkamera (har ingen digitalkamera) sad.gif
Tittiluringen
Hej!

jag törs knappt gissa, jag är nybörjare på blommor.... men visst påminner den om femöring? eller?

tycker den känns, som du säger: bekant...

ska tänka på dina bilder när jag sitter med växtböcker.

Kram Tittiluringen rolleyes.gif
Nutten
Tyvärr inte! Femöring är en vanlig växt, min okända växt är inte vanlig...I sånt fall hade jag kunnat klura ut det på egen hand smile.gif

Kul att du försökte dig på en gissning i alla fall!!! smile.gif
Tittiluringen
*ler lite generat*

jooo.... jag förstod att du klarat femöringen.... men stämmer det att den är lik den så har man ju nåt att gå efter.
Jag gillar att leka detektiv så jag kommer som sagt att tänka på din mystiska växt.

Glada Hälsningar
Tittiluringen rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Satt och bläddrade i blomsterfrämjandets lilla pocketbok med utplanteringsväxter och där finns en växt som är ganska lik växten på bilden. Den heter Pseuderanthemum repandum, det står att det är en inomhusväxt som passar utmärkt i höstplanteringar. Blomsterfrämjandets våxtinformation finns utlagd på nätet här kan du hitta bild på växten det är bara att klicka på namnet.

http://www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskr...teg=Alfa&Alfa=P

Ser i kulturväxtlexikonet att det finns flera sorters Pseuderanthemum, de olika sorterna verkar heta något med marmorbuske som svenskt namn.
Nutten
Vilken tur du satt och bläddrade i pocketboken (jag vill också ha en sån...hmm, undrar om de har den där jag jobbar?) biggrin.gif Du tycks ha prickat in rätt släkte, för efter lite egna efterforskningar konstaterade jag att det måste vara Pseuderanthemum laxiflorum. Kallas för amethyst star på engelska och vad den heter på svenska ska jag slå upp i kulturväxtlexikonet imorrn på jobbet!

Den som är intresserad av att se hur blomman ser ut, kan ta en titt högst upp på följande ställe tongue.gif
Amethyst star

I och med att väldigt många av länkarna jag hittade var japanska, så misstänker jag att det är där som plantan är vanligast. laugh.gif
yla
ja den där va ju jättefin undrar var man får tag på en sån om jag nu skulle få en liten plats över förstås wub.gif
Nutten
För egen del har jag en endaste liten stickling på gång. Får se om det blir nåt av den, för i sådant fall kan det bli framtida små sticklingar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon